Belangrijke winst ZL3 tegen Dubbelschaak

Zaterdag 1 april stond de 8e ronde gepland van de KNSB-competitie en 5 Zuid-Limburgteams verzamelden zich in de Merode in Stein. Met het oog op de tegenstanders van de laatste ronden (Dubbelschaak en Eindhoven 2), waarin alle uitslagen mogelijk zijn, was het voor ZL3 (alweer) een belangrijke wedstrijd.  Dit seizoen degraderen in de 3e klasse ook de 4 laagste geëindigde teams op de 8e plek en een gelijkspel zou vandaag dan ook een einde maken aan degradatiezorgen.

Guus van den Akker (bord 3) speelde met zwart tegen Brent Burg, de ratinghoogste van Dubbelschaak en pakte een pion op b2. In de daaropvolgende geforceerde zettenreeks offerde Brent met de mooie zet 17. Txb7 de kwaliteit maar een ijzersterk wit loperpaar heerste over de damevleugel. Guus zag zich genoodzaakt een stuk terug te geven, maar moest enige zetten later de vlag strijken (0-1).

Invaller Danny Arns op bord 8 had een in elkaar geschoven stelling en toen de zware stukken geruild werden, bood het resterend materiaal volgens beide spelers geen reden om verder te spelen, en werd snel remise overeengekomen (½-1½).

Met het vernieuwde openingsrepertoire van Tom Vrouenraets wil het nog niet zo lukken. Na het verkeerde 16…h5 antwoordde Wil van Lankveld met het ontnuchterende 17. Ld3! waarna een trieste aftocht van het zwarte paard naar h8 nodig was. Met de zet …e5 probeerde Tom zijn stelling enigszins te bevrijden en toen Wil te gehaast en impulsief reageerde, ontstond er een middenspel waarin wit 3 pionnen had tegen zwarts paard. Omdat beide partijen de stelling niet vertrouwden, werd remise overeengekomen (1-2).

Barry Braeken (bord 7) trok daarna de stand weer in evenwicht. Na goed met zwart uit de opening te zijn gekomen, creëerde hij een batterij van dame en toren op de h-lijn. De Dubbelschaak-speler reageerde vooralsnog goed en zo bleef de partij een tijdje redelijk gelijk. Echter op het moment dat wit tegenspel leek te ontwikkelen met 24. Tf8+ wist Barry enkele pionnen te winnen en daarbij tegelijkertijd de witte tegenkansen in de kiem te smoren (2-2).

Op het vierde bord speelde Bob Merx tegen Rob van Meurs een partij in de stijl van Karpov. Rustig kleine voordeeltjes verzamelen hetgeen uitmondde in stukwinst. Zwart kreeg hierbij  tegenkansen op de h-lijn die netjes gepareerd werden en Bob wikkelde tenslotte af naar een gewonnen eindspel. Een voorbeeld van de bekende uitdrukking “en de rest was techniek”. Chapeau Bob! Hiermee kwam ZL3 in de tussenstand op 3-2.

Ties Dumont (bord 6) speelde met wit ook weer een typische Ties-partij. Op de 15e zet werd een stuk voor twee pionnen geofferd, maar het leek mij (te) dubieus. Er volgde een lange fase waarin zwart materieel gezien, beter stond. Ties bleef dreigingen creëren, die zwart bezig hielden om ook zijn damevleugel niet te vergeten. Rond de 36e zet was er een eindspel bereikt waarin wit 2 pionnen meer tegen een zwarte loper, maar het witte pionnenfront (d5, e4 en f6) nam dreigende vormen aan. In het vervolg bezweek Niels Heijstek onder deze voortdurende druk en wist Ties een van zijn pionnen tot het promotieveld te brengen (4-2).

Op bord 5 stond Jan Fober zich lange tijd taai te verdedigen tegen Michel van der Stee, in een dame-eindspel met ongelijke lopers maar de Dubbelschaakspeler had wel twee pionnen meer. Het kostte Jan elke keer veel tijd om een zet te vinden, en de tijdsdruk werd hem uiteindelijk te veel (4-3).

Ruud Lemmers (bord 2) speelde tegen Martien van der Meijden ook een hele sterke partij, hetgeen uitmondde in een technisch gewonnen toreneindspel. Ruud koos voor een afwikkeling waarbij een van zijn pionnen promoveerde maar Martien nog een ver opgerukte a pion kon creëren.  Ruud bleef aandringen en naar winst zoeken. Er volgde een fase van veel schaakjes en het dichterbij brengen van de witte koning, maar Martien wist zich bijzonder taai te verdedigen. De engine geeft op enkele momenten aan dat wit bij de juiste voortzetting mat had kunnen geven in 17 (!) zetten, maar in de praktijk is dit onmogelijk te bepalen of Kd1 of Dd3 nu het verschil is tussen winst of remise. Op de 70e zet claimde de Dubbelschaker remise vanwege drie maal dezelfde stelling, maar was de matchoverwinning voor ZL3 een feit: 4½-3½!

Zuid Limburg 3 zet dus de opwaartse lijn van 2023 voort (na overwinningen tegen Gardé en De Juiste Zet) met een belangrijke vervolg tegen Dubbelschaak. Volgens mij is het een unicum dat Zuid Limburg 3 drie wedstrijden achter elkaar wint, waardoor we tevens dit seizoen de 9e ronde zullen ingaan zonder dat het degradatiespook boven het team zweeft!

Na afloop werd Bob Merx uitgeroepen tot MOTM vanwege zijn ‘strakke partij’ en mocht hij terecht de wisselbokaal in ontvangst nemen. Tot slot bleven enkele spelers van ZL3 en ZL4 gezamenlijk eten in de Merode.

Zuid Limburg 3RatingDubbelschaak ’97 1RatingRonde 8
Vrouenraets, T.J.M. (Tom)1851Lankveld van, W.L.M. (Wil)1900½ – ½