De eerste matchpunten voor Voerendaal 1 zijn een feit

Het was dertien november 2022

Ik weet het nog zo goed

Mijn notatieformulier was leeg

Op bord zes speelde Ron tegen Rene Chappin. Rene was vandaag ook wedstrijdleider en had een boa-achtig aura om zich heen. Misschien dat Ron hierdoor lichtelijk afgeleid was, want wij komen uit Brunssum en dan heb je automatische een andere verhouding met autoriteit dan de normale sterveling.

Wit opende met d4 en c4, ruilde op d5 en haalde zijn stukken van de eerste rij af. Ron kreeg wat opties, maar greep deze niet vol overgave aan. Zwart gaf zijn loper voor een paard in een gesloten en dat klinkt logisch, maar het spel verplaatste naar de damevleugel en hier was Rene in zijn sas. Een vernuchtige truc kostte een stuk en de partij.

Sander speelde op bord 2 met zwart tegen Jack Vaessen. Jack heeft met Ynze veel geoefend op een scherpe variant tegen de Caro-Kann die ze mij niet willen verklappen. Deze kwam echter niet op het bord. De Shirov variation was Jacks weapon of choice. Er werd Bf4 gespeeld en toen volgde g5, Bishop somewhere, g4, Knight somewhere, h5. Met weinig ruimte op de koningsvleugel, een gesloten centrum en alle stukken nog op het bord ging wit voor een uiterste poging om zich te ontwikkelen op de damevleugel. Deze liep echter meteen tegen een tactic aan. Pawn-sacrifice with destruction. Hiermee was de stand gelijk getrokken.

Ingrid speelde op bord drie met wit en speelde tegen Marcel Graff. Marcel speelde de French Defense en dat is wat Ingrid ook speelt met zwart! Echter is dat vaak erg lastig spelen en Ingrid verbruikte veel tijd in de opening. Waarschijnlijk probeerde ze vanuit zwarts perspectief te denken en beoordelen wat ze vervelend vind om tegen te krijgen en dat dan met wit op het bord proberen te toveren. Voor mijn gevoel lukte dit ook en kreeg ze ruimte en ontwikkelingsvoorsprong. Wat open lijnen en tactiekjes in de luwte. Het was helaas niet zo duidelijk als van de zijlijn wat open deuren inschoppen en Marcel haalde de ontwikkeling in en bracht zijn koning in veiligheid. Een draw was agreed.

Op bord vijf speelde onze Marcel met wit tegen Bart Koelman. Marcel speelt een gezonde opening en zwart komt in de problemen met zijn coördinatie. De winnende truc was een dubbele aanval, maar niet ene die je in de boekjes terug zal vinden. Marcel dreigde mat en een dodelijke penning waar je met drie zetten niet onderuit komt. Dit is lastig over het hoofd te zien, want ik zag het niet en zijn tegenstander ook niet. Hiermee staan we op voorsprong!

Op bord vier speelde Ger met zwart tegen Roy. 1: d4. Onze romanticus Ger speelt the Dutch en pakte op e4. Hiermee hield hij zich niet aan een regel van Simon Williams (meet e4 with either e5 or f4). Voor de rest weet ik helemaal niks van deze opening, maar vertrouw ik Ger altijd blind. Hij stond echter een paar keer verloren, maar zijn tegenstander liet hem in leven. Op het einde ging Ger zelfs, na een wit offer, voor een winstpoging door met zijn koning het hele bord rond te lopen in de hoop een veilige haven te vinden. Deze vond de zwarte koning pas echter toen hij de doos in ging, omdat hij mat stond.

Op bord 1 speelde Hans tegen Ynze. Geduldig ontwikkelden beide schaak-zwaargewichten alle stukken en brengen de koning in veiligheid. Na het open gaan van de stelling worden veel stukken geruild en blijft zwart over met een betere loper op b7 tegen de loper op b2. Voor de rest zijn er alleen maar zware stukken en Hans heeft tijdelijk de c-lijn. Ynze dreigde een paar dingetjes tegen de witte koning, maar dit werd netjes door Hans verdedigd zonder de boel heel erg verschrikkelijk te verzwakken. Toen de torens geruild werden en er geen zwaktes in beiden kampen werden geconstateerd werd de vrede getekend en de 3-3 was een feit.

DJC Stein 1RatingVoerendaal 1RatingRonde 2
Mengerink, Y. (Ynze)2063Dam, H. (Hans)2020½ – ½