De Mona Lisa van Fred Tammen

Ik ben pas op latere leeftijd serieus gaan schaken. Weliswaar deed ik mee aan schoolschaak- en jeugdkampioenschappen met af en toe leuke resultaten, maar voetbal had mijn grote interesse. Pas in 1963 werd ik lid van een schaakvereniging. Dat kwam doordat mijn echtgenote mijn langdurige ziekte opvrolijkte door schaakboekjes voor mij te kopen bij boekhandel Harkema te Hilversum. Mijnheer Harkema bleek voorzitter van het HSG en haalde mij over om bij het HSG te gaan schaken. Toen dat weer mogelijk was ben ik dat ook gaan doen.

Al gauw bleek mij dat ik, als ik daar iets wilde bereiken, een openingskeuze zou moeten doen die niet zo bekend was. Ik koos voor het Scandinavisch en abonneerde mij op Schachmatny Bulletin, waarin ik heel veel over het Scandinavisch vond. Ik nam veel van die analyses over in een schriftje, waaronder het onderstaande:

Deze analyse paste ik toe in een partijtje voor de onderlinge competitie en omstanders vonden dat ik die partij moest voordragen voor de prijs voor de mooiste partij in de onderlinge van dat jaar. Zo gezegd zo gedaan, het resultaat tref je onderstaand aan:

Tot zover Mr. W.A.A. Aarts, destijds een vooraanstaand schaker bij het HSG, in het clubblad “De Schakel”.

Maar er is meer te vertellen!

Ik was de partij, inclusief bovenstaande bespreking, helemaal kwijt. Mijn notatieboekje uit die tijd had ik nog, maar de betreffende partij was daaruit verwijderd. Alleen het schriftje en de prijs (een boek over het toernooi dat in 1936 in Nottingham gehouden werd) waren tastbare herinneringen aan mijn schaakpartij. Onderstaand de opdracht van Mr. Aarts in het betreffende boek:

Alhoewel het bovenstaande zich bijna 60 jaar geleden afspeelde besloot ik toch een poging te wagen mijn partijtje in zijn geheel te achterhalen. Dus contact gezocht met het HSG, lange tijd niets gehoord tot gisteren (22 mei 2023).

Ik kreeg een telefoontje van Thomas Roest van het HSG. Hij had de betreffende “Schakel” gevonden in het Streekarchief Gooi en Vechtstreek en was tot mijn grote vreugde zo vriendelijk de relevante bladzijden aan mij te mailen. Daar heeft hij mij heel erg blij mee gemaakt en zijn info is aanleiding voor deze bijdrage.