De Mona Lisa van Hans Dam

Van ons lid Hans Dam is bekend dat hij de externe wedstrijden bij SV Wageningen speelt. In een interview in de NRC laat Jan Timman optekenen dat de SV Wageningen weinig jonge leden in de hoogste teams heeft. Volgens Hans Dam is dat waar, maar is dat geen belemmering om mooie partijen te spelen. Kijk bijvoorbeeld naar zijn fraaie partij in de eerste ronde van de KNSB-competitie van dit seizoen. We laten Hans zelf aan het woord over zijn onlangs gespeelde Mona Lisa partij.

Da ’s natuurlijk ook zo, we zijn langzaamaan stokoud aan het worden. Toch speelde ik zaterdag in de KNSB een prachtige partij die ik in mijn jonge jaren nooit gespeeld zou hebben. In 18 zetten versloeg ik de clubkampioen van Lonneker op hardhandige wijze door noest rekenwerk. Ouder en beter! Ondanks mijn gevorderde leeftijd zie ik er niet alleen goed uit, maar schaak ik beter en avontuurlijker dan toen ik jong was  Ouder worden is een zegen. Mijn teamgenoot van Wageningen, Clemens de Vos, is daar ook een voorbeeld van. Die offerde deze competitiewedstrijd gewoon zijn dame waarna de tegenstander na enkele schermutselingen de stukken in het doosje mocht opbergen. Biden, De Vos, Timman, Dam…..vlak de oude bazen niet uit, voor je het weet hebben ze je bij de strot!

Dit artikel verscheen eerder op de website van SV Wageningen, maar is met toestemming van Hans Dam bewerkt tot dit artikel.

meer artikels