Derde gelijkspel van Zuid Limburg 3

Zaterdag 2 maart speelden we onze laatste thuiswedstrijd van dit seizoen in de Merode, het clublokaal van DJC. Altijd weer een belevenis om met alle teams van Zuid Limburg gelijktijdig op dezelfde lokatie te spelen! Onze niet te onderschatten tegenstander was HSC Helmond 1, dat afgelopen december ons 4e team nog had weten te verschalken. Met name hun bezetting op de top borden is sterk en hun relatief lage positie op de ranglijst is dan ook enigszins verrassend te noemen.

Enfin, met twee prima invallers (Laurin Perkampus en Matei Govoreanu) begonnen we vol goede moed aan deze wedstrijd maar zoals vaker dit seizoen ging het toch op 1 of 2 borden mis waardoor de einduitslag (alweer) op 4-4 uitkwam.

Als eerste beëindigde Marcel van Haren zijn partij door een remiseaanbod op de 16e zet. Hij vreesde waarschijnlijk een wilde partij met tegengestelde rokades waar het alle kanten op kan gaan. Volgende keer wat meer vertrouwen Marcel, want je witte stelling was best in orde.

Niet lang daarna konden de stukken bij Bart weer in de doos. In een Franse partij had zijn tegenstander materiaal geofferd voor aanval maar met correct spel (Pf8 in plaats van Pb4?) waarschijnlijk goed te verdedigen geweest. Nu ging het mis na a3-Pc6 gevolgd door Dd3, met de dubbele dreiging Dxg6 en Tb1 met verlies van de dame.

Vervolgens een remise aan bord 2 waar Laurin goed uit de opening kwam tegen Ruben Venis. Hij veroverde het loperpaar maar zwart had voldoende tegenspel op de damevleugel.Een terechte remise alhoewel ook een beetje vroeg overeen gekomen.

Marcel Frenken had plaats genomen op bord 1 tegen de sterke jeudspeler Gachatur Kazarjan. Na 1.e4 – c5 volgde 2.a3 . Volgens mij is 2….g6 dan de beste zet alhoewel het door Marcel gespeelde 2….d5 ook lijkt te kunnen. Wit speelde het echter heel goed verder en kwam strategisch steeds beter te staan. Uiteindelijk met kwaliteitswinst waar Marcel onvoldoende compensatie voor had. Een terechte overwinning voor het talent van Helmond.

En toen was de beurt weer aan ons. Jack speelde op het laatste bord het voor hem welbekende pionoffer en de compensatie met open lijnen en goed stukkenspel kon verzilverd worden door een tactische wending die Jack stukwinst opleverde. Zijn tegenstander pruttelde nog even door maar zag toch snel in dat dit weinig zin had.

En ook Matei leverde op bord 4 een verdienstelijke partij af. Een en ander resulteerde in een eindspel met ongelijke lopers, waarbij Matei 2 pionnen meer had maar er waren ook nog torens op het bord, waardoor uitschuiven geen probleem opleverde.

Aldus bij de tussenstand van 3-3 moesten Henk en Jozef de bal over de streep trekken. Henk had goed gespeeld, zelfs een remiseaanbod van zijn tegenstander geweigerd, en een eindspel bereikt dat hem normaliter wel toevertrouwd is. Met Pe2? dacht Henk een belangrijke pion te winnen maar na Kf1 was de onthutsing groot want door de penning op de e-lijn ging een toren verloren. Henk speelde nog moedig door maar de winst kon de witspeler eigenlijk niet meer ontgaan. Oeps, oeps.

Dus nu was de eer weer eens aan Jozef om het matchpunt te redden. Zoals vaker had hij weer een zeer creatieve stelling op het bord gebracht. Zijn tegenstander offerde fors materiaal voor aanval maar Jozef is dan als een vis in het water en wist het allemaal te pareren. In het eindspel van T+P+pion tegen T+pion moest Jozef wel nog even werken om zijn stuk voordeel in winst om te zetten. Maar ook dat was hem wel toevertrouwd.

Al met al dus weer een enigszins teleurstellend 4-4 gelijk spel. Deze keer had er ook weer meer in gezeten! De volgende wedstrijd is uit tegen Maastricht 1. Ook geen makkie, want die hadden ons 4e team op deze middag ruim verslagen.

De foto boven dit artikel is van Rick Wagemakers; de andere twee foto’s zijn van Ynze Mengerink.

Zuid Limburg 3RatingHSC Helmond 1RatingRonde 7
Frenken, M.J.P. (Marcel)2086Kazarjan, G. (Gachatur)21950 – 1