Geslaagd jeugdschaak seizoen 2022-2023

Donderdagavond 29 juni 2023 was de laatste clubavond voor de jeugd. We begonnen het schaakseizoen 2022-2023 met 13 leerlingen. In de loop van het jaar zijn enkele jeugdspelers afgehaakt, maar zijn er ook weer diverse leerlingen bijgekomen. Momenteel zitten onze club op 17 jeugdspelers op de donderdagavond om les te krijgen en een laddercompetitie te spelen.

Het blijkt dat schaken populair onder de jeugd aan het worden is. Afgelopen half jaar is de club al menige keer benaderd voor lessen bij de jeugd. Ook zijn er toezeggingen gedaan van jeugdigen om komend jaar te komen schaken.

De jeugd is ingedeeld in de zogenaamde stappengroepen, die onder begeleiding van diverse trainers plaatsvinden op donderdagavond van 18.30 tot 20.00 uur. In het eerste gedeelte van de avond wordt schaakles gegeven. De begeleiders geven les via een roulatiesysteem.

Stap 1 groep (de beginners): Jos Dumont en Suzanne Benneheij (helaas gaat Suzanne ons verlaten).

Stap 2 groep: Bert Smeets, Camiel Peerlings

Stap 3 groep: Hans Dam

Stap 4 groep (verst gevorderd): Guus van den Akker

Backup: Henk Temmink en Sander Bachaus

Overall coördinatie: Henk Gommer

Daarnaast moeten we de seniorengroep (onder leiding van Bob Merx) zeker niet vergeten. Ook deze groep zal komend schaakjaar meer van zich laten horen!

In het tweede gedeelte van de lesavond (ongeveer het laatste halfuur) spelen de jeugdigen een partij van 10 minuten pppp. voor de laddercompetitie. De eindresultaten van deze competitie staan op onze website vermeld bij “Standen Interne Competitie”.

Bij de afsluiting van het schaakseizoen werden ook de diploma’s uitgereikt aan de trotse geslaagden. Zie foto (vlnr): Illian Hodiamont (Stap 2), Boaz Tavenier (Stap 2), Kirill Litvinenko (Stap 3), Nikolai Litvinenko (stap3), Sem Kok (stap3).

De kinderen hebben deze avond ook diverse prijzen gekregen op basis van de stand in de laddercompetitie. De avond is daarna afgesloten met 3 partijen doorgeefschaak.

Voor het komend seizoen is de grote uitdaging om de bezetting qua trainers geregeld te krijgen. Daartoe zal binnenkort een vergadering met de jeugdleiders gepland worden.

De foto’s bij dit artikel zijn gemaakt door Jos Dumont.