Groningen drijft boven, ZL 1 druipt af

(door Fabian Miesen)

Op een regenachtige 17 september stond de eerste ronde van het nieuwe seizoen op het programma. De eerste wedstrijd zorgt altijd wel voor vochtige oogjes en water op plaatsen waar je dit liever niet wil, maar nu kwam er ook nog eens veel uit de lucht vallen.

2 weken voor aanvang van de wedstrijd hadden we samen met Groningen besloten om twee partijen vooruit te spelen. Op een zonnige dag Christian mocht Christian het met zijn gebruinde snoetje opnemen tegen Sipke Ernst. Sipke had een klein kansje om een plusje te houden maar na een misrekening van Sipke werd de vrede snel getekend. (0,5-0,5)

Siem van Dael wist het zonnetje hierna nog mooier te laten branden door te winnen in zijn kenmerkende stijl. De partij kon alle kanten op gaan maar uiteindelijk was het Siem die zijn debuut met een overwinning kon vieren. (1,5-0,5)

Op de dag van de wedstrijd. kwamen we Groningen weer tegen in het natte Apeldoorn (zie foto). Met het binnendruppelen van alle spelers zagen we dat Groningen zich versterkt had met een paar onverwachte spelers. En dan voel; je al snel nattigheid aankomen.

Michael was de eerste die klaar was. Het begon allemaal zonnig met een gewonnen stelling voor hem. Maar na 22…La8?? en 23…Da5?? viel zijn stelling helemaal in het water. Het regendansje van het witte paard werd Michael te veel. (1,5-1,5)

In de partij van onze andere debutant Jonas kwamen we verder in de drup. Jonas kwam beter uit de opening maar hij miste een paar goede opties. Hierna dacht hij remise te hebben maar na een misrekening kwam hij helemaal verloren te staan. Toen was het inmiddels wel duidelijk dat de vloed nog moest komen… (1,5-2,5)

Daniël was degene die de stand weer gelijk maakte. In een goede partij wist hij langzaam de stelling te verbeteren. Na een kleine truc kwamen de schaapjes hierna op het droge (2,5-2,5)

Ik was zelf de volgende die verloor. Na een slechte opening zorgde mijn tegenstander ervoor dat ik geen kans kreeg om mijn stelling te repareren. Een zeer overtuigende overwinning van mijn tegenstander. Voor mij zat er niets anders op om het water uit mijn waterige oogjes te deppen. (2,5-3,5)

Helaas voor ons bleef het punten regenen voor onze tegenstander. Ivo zijn Versnelde Draak spuugde te weinig vuur om te voorkomen dat het dorp over liep. Net op zet 40 maakt Ivo de beslissende fout waarna de Draak in het water viel (2,5-4,5)

Na de vloedgolf was er een kleine kans op 5-5 als Ruud en Borna zouden winnen. Ruud had een goede stelling maar kon in tijdnood niet optimaal profiteren van zijn voordeel. Hij moest berusten in remise om niet meer kalveren te laten verdrinken (3-5)

Na de remise was het duidelijk dat we zouden afdruipen. Borna besloot dus ook om remise te maken tijdens zijn debuut voor ZL 1. Er waren voor hem ook niet veel winstkansen meer over. Wellicht had Borna eerder iets meer kansen maar in de eindstelling was het erg lastig om te winnen. Omdat Lennert niet meer kon winnen zou de 5-5 toch al in het water vallen (3,5-5,5)

Lennert wist wel nog een hele knappe remise te maken met zwart. Hij stond de hele partij iets minder maar zijn regenpak zorgde ervoor dat hij niet nat ging en een prachtig resultaat behaalde (4-6)

Ik denk dat verliezen met quadrupel tegen 6 ook erg veel zegt over deze dag. De overwinning van Groningen was mijns inziens helemaal terecht en 4-6 is denk ik een goede afspiegeling. We zullen onze tranen moeten drogen en hopen op zonnigere tijden. Gelukkig spelen we de volgende ronde in de buurt van het strand in Sas van Gent!

Zuid Limburg 1 ELO Groninger Combinatie 1 ELO
1 Christian Braun 2431 Sipke Ernst 2532 1/2 1/2