Grote Opkomst SamSam XIX

Voor het eerst sinds de oprichting van de SamSam toernooien werd niet gespeeld in Zalencentrum Keulen. Vanaf half december 2023 zijn haar deuren definitief gesloten en zal er een andere bestemming voor deze mooie locatie komen. We willen graag nog eigenaren Tom en Thomas Keulen hartelijk danken voor de vele jaren dat we gebruik hebben mogen maken van hun locatie en gastvrijheid.

Gelukkig hebben we een waardige opvolger gevonden in Gemeenschapshuis Op d’r Plats met het team van Leo Vliegen. Hemelsbreed liggen beide locaties op korte afstand van elkaar en waren er ook geen problemen om de nieuwe locatie te vinden zover het bekend is bij de organisatie. Wel bleek al vroeg dat ook diverse carnavalsverenigingen activiteiten hadden ingepland op zondag 28 januari 2024 waardoor wel wat tijd nodig was om een parkeerplaats te bemachtigen. Doordat het een fraaie winterdag was met veel zon was het geen probleem om een stukje verder te lopen.

In totaal vonden 89 deelnemers hun weg naar het 19e SamSam toernooi, een evenaring van het hoogste aantal wat behaald was in 2020. Een mooie opkomst dus! Het was een waar internationaal toernooi met deelnemers uit België, Duitsland en natuurlijk Nederland waarbij velen uit Limburg kwamen.

Het SamSam toernooi is onderdeel van het JeugdGrandPrix circuit van de LisB. Er waren prijzen te winnen in 8 leeftijdscategorieën. De jongste spelers speelden in de H-categorie en waren niet ouder dan 7 jaar. Spelers die tot en met 20 jaar konden zich inschrijven in de A-categorie. Naast individuele prijzen was er ook een prijs voor de best presterende vereniging/school te verdienen. Genoeg dus om er eens goed voor te gaan zitten en wat schaakjuweeltjes op het bord te toveren.

De jongste spelers speelden tegen elkaar in een gecombineerde FGH groep. Het leuke aan deze groep is het grote enthousiasme dat de kinderen mee hadden genomen. Zo werd er op stoelen gestaan om de spanning van het schaken te kunnen verwerken, er werd op en neer gewipt op de stoel, er werd aan de tegenstander uitgelegd welke gedwongen zet hij moest doen waarna de adviseur met een laatste krachtige zet mat zette. Er waren spelers bij die volledig opgingen in het spel en totaal de klok vergaten in te drukken waarna de tegenstander maar al te graag het punt incasseerde. Koningen werden 4 keer het bord over gejaagd zonder mat te vinden. Al met al een plezier om naar te kijken!

20240128_132853

Het enthousiasme was er niet minder om in de andere groepen. Naast de FGH-groep was er een AB-, C-, D- en een E-groep.

Na een kleine vertraging kregen de spelers om 12.10 groen licht om de eerste van zeven ronden te beginnen. Met 15 minuten per persoon per partij op de klok was het snel nadenken en zetten geblazen.

P1150729

In een aantal groepen was er sprake van een duidelijke kampioen. In groep E ging Rihaan John met het maximale aantal punten van 7 er met de titel vandoor. Dit gold ook voor Liam Hendriks die de F-groep won en daarmee ook de eerste plek van de gecombineerde FGH groep opeiste. Ook erg knap is de prestatie van Parth Kshirsagar die slechts 1 remise moest toestaan en ongedeeld eerste werd in de D-groep. Greg Heerygers won de G-groep met een score van 6 punten wat ook in die groep de ongedeelde eerste plaats was. In de H-groep won Srikar Lalkota met een score van 4 punten wat een uitstekend resultaat was in het geweld van de oudere F- en G-spelers!

In de AB-groep was het spannender, het drietal Arkadii Kliashtornyi, Pranav Kshirsagar en Ties Dumont eindigde gedeeld eerste met een score van 6 punten. Omdat ook de onderlinge resultaten geen uitslag boden werd de volgorde bepaald door het verschil in weerstandspunten; daardoor werd de AB-groep gewonnen door Arkadii Kliashtornyi. Arkadii had zich opgegeven voor de A-groep maar mocht wat leeftijd betreft meespelen in de C-groep. Erg knap dat het hem gelukt is om de oudere talenten van zich af te schudden! Tweede in de AB-groep werd Pranav Kshirsagar die een B-speler is en daarmee wel de eerste plaats in de B-groep won. Derde werd Ties Dumont die daarmee de tweede plaats in de A-groep opeiste.

In de C-groep was het ook erg spannend en waren er eveneens drie spelers die een score van 6 punten hadden behaald. Sai Lalkota had uiteindelijk de beste papieren en won de C-groep, gevolgd door Roan Lenting en op de derde plaats Mathijs Vogels. Zowel Sai als Roan zijn eigenlijk D-spelers, erg knap dat ze het zo goed in de C-groep hebben gedaan!

P1150742

Naast de individuele prestaties was er ook een beker te winnen voor de beste vereniging. Dit was een overduidelijke winst voor schaakvereniging Op Zijn Plaats die niet alleen met 16 spelers ruim is komen opdagen wat veel punten oplevert maar hun spelers deden het ook erg goed met 4 eerste plaatsen, 1 tweede plaats en 2 derde plaatsen. Van harte gefeliciteerd!

Als laatste wil ik graag de sponsoren bedanken en dat zijn De Schaaksenatoren, Gemeenschapshuis op d’r Plats en de Limburgse Schaakbond.

Alle foto’s bij dit verslag zijn van Guus van den Akker. Foto’s van het toernooi zijn hier te bezichtigen.

De eindstanden: