LiSB-competitie: Krappe (maar knappe) overwinning V2 tegen Venlo 1

Op een mooie overwinning in de eerste ronde volgden twee nederlagen voor Voerendaal 2. De uitwedstrijd tegen Venlo is vandaag daarom een belangrijke wedstrijd. Een nieuwe nederlaag stuurt ons onverbiddelijk naar de degradatiezone. Op de eerste twee borden is Venlo supersterk (ELO rond 2200). Op de andere borden zijn wij iets beter.

Die ratingverschillen zie je in het begin terug op de borden. Ingrid komt al snel in de verdrukking tegen Alkhazashvili, ik heb veel tijd nodig tegen Montignies en op de andere borden is niet veel aan de hand.

Bij  invaller Tom blijft het de hele tijd ongeveer gelijk en zijn partij tegen Van der Hoogt eindigt al snel in remise (0.5-0.5). De stelling van Ties tegen Mozooni is ondertussen dubieus geworden. Ties heeft een kwaliteit geofferd voor een pion en wat initiatief. Het lijkt me echter wat weinig.

Het lukt Ingrid niet om tegenspel te creëren en de aanval van haar tegenstandster wordt haar stelling helaas teveel (0.5 – 1.5). Ties zorgt vervolgens voor goed nieuws. Hij weet zijn druk langzaam te vergroten en na een extra stukoffer wordt het zijn tegenstander teveel. Via een aftrekschaak wint hij de dame van zijn tegenstander en daarmee is de partij meteen voorbij (1.5-1.5).

In het middenspel heeft Roger het best moeilijk tegen Van der Grinten. Zodra de tijd van Van der Grinten wat begint op te raken, wordt diens spel echter onnauwkeuriger. Roger wint een pion en gaat met flink voordeel het eindspel in. Als hij een tijdje later een tweede pion wint, geeft Van der Grinten op (2.5-1.5).

Mijn partij vind ik zelf erg ingewikkeld. Sta ik na de opening nou beter of slechter? Ik win een pion, maar daarmee geef ik Montignies wel heel veel compensatie. De engine zei na afloop, dat ik een flinke plus had gehad, wanneer ik de spanning in de stelling had gehouden. Vijftien zetten later heb ik die pluspion nog steeds, maar is mijn zwartveldige loper meer een grote pion. Montignies blundert (hij had mijn zet helemaal niet gezien, zei hij na afloop) en heeft veel stellingsgeluk. In plaats van een kwaliteit weg, kan hij toevallig tijdelijk zijn dame offeren. Die krijgt hij dan even later weer terug. Aan het einde van die afwikkeling blijft een eindspel met ongelijke lopers en ieder vier pionnen over. Potremise (3-2). Met zo’n sterke tegenstander is dit een belangrijk halfje. Het eerste matchpunt is binnen.

De partij van John tegen De Laat is de laatste partij. John heeft de hele partij wat voordeel en blijft zoeken naar de winst. Zijn tegenstander houdt echter dapper stand. De Laat ziet het echter wat somber in. Na het einde van mijn partij geeft hij snel remise (3.5-2.5). Daarmee is ook het tweede matchpunt binnen! Teamleider blij. Ik had verwacht, dat de partij van John nog een hele tijd zou duren omdat het om een matchpunt ging. Nu waren we om kwart over vier al klaar…

Net zag ik de uitslagen van de andere teams. Zowel DJC 1 als Voerendaal 1 verloren van teams, die me zwakker leken. Het kan in de hoofdklasse echt alle kanten op. Plek twee in plaats van plek zes door deze overwinning. Het blijft superspannend. Veel leuker dan ongeslagen kampioen worden!