Maastricht 1 ook te sterk voor Zuid Limburg 3

Zaterdag 23 maart moesten we aantreden tegen het sterke team van Maastricht 1 dat in de vorige ronde ons 4e team ruim had verslagen.Ik had daarom voor een wat tactische opstelling gekozen maar dat heeft niet mogen baten.
Maastricht won verdiend met 6-2 en dat was tevens de laatste wedstrijd van dit seizoen want de wedstrijd van de 9e ronde tegen ons 4e team is al vooruit gespeeld.

Als eerste was Marcel van Haren op bord 1 klaar met zijn partij. Marcel kwam heel goed uit de opening tegen zijn sterke
tegenstander Michal Bodicky en wist zelfs een kwaliteit te winnen, zonder dat zwart daarvoor duidelijke compensatie had.
Als vervolg koos zwart ervoor zijn stukken voor de aanval naar de koningsvleugel te dirigeren. Aanvankelijk pareerde Marcel dit correct maar na de zwakke zet Dd2, gevolgd door de blunder Pc5, verloor Marcel een stuk en gaf gedesillusioneerd op. Jammer, want hier had meer ingezeten.

Niet lang daarna was het de beurt aan Bart om in de fout te gaan. In een Franse opening had zijn tegenstander Maarten van Laatum niet veel bereikt. Met Pc5 viel Bart de sterke loper op d3 aan maar overzag daarbij het eenvoudige tactiekje Lxh7+. Na Kxh7 – Dh5+ won wit het stuk terug op c5. De pion voordeel behield wit tot in het eindspel dat daarmee gemakkelijk werd gewonnen.

Roger speelde met wit een solide opening tegen Fons Helmond maar verrekende zich in het middenspel. Dat had verkeerd kunnen aflopen maar gelukkig koos zwart niet de juiste voortzetting. Hierdoor bleef de schade voor Roger beperkt tot pionverlies en het resterende eindspel met dubbele torens was goed remise te houden. Het remiseaanbod van Roger werd dan ook meteen geaccepteerd.

Met de tussenstand van 2,5-0,5 in het voordeel van Maastricht begonnen de donkere wolken hun intrek te nemen in het speellokaal. En het begon echt te regenen toen Ingrid en Marcel Frenken er beiden een 0 aan toe voegden. Beiden offerden na de opening enkele pionnen en zelfs een kwaliteit voor aanval maar hun tegenstanders (Nikolaos Sidiropoulos respectievelijk Redzep Skrijetj) wisten daar wel raad mee. In feite kansloos verloren en daarmee was de winst voor Maastricht verzekerd.

Ronny speelde op bord 3 een verdienstelijke partij tegen Jelmer Veltman. Hij had gekozen voor een Maroczy opstelling met wit en mede daardoor bleef het lange tijd gelijk. In het eindspel met torens en lopers wist zwart echter handiger te manoeuvreren waardoor een verdiende remise alsnog niet werd bereikt.

Jack kreeg een interessante variant van het Konings Indisch voor zijn kiezen. Zijn tegenstander Hans Hoornstra speelde op de 6e zet de witte pion al naar e5 terwijl Jack daarvoor toch al d6 had gespeeld. Jack besloot om voor de tegenstoot …b4 te kiezen en dat pakte goed uit. Echter doordat Jack zijn damevleugel paard naar een minder veld ontwikkelde behield wit toch enig voordeel. Jack wist zich taai te verdedigen en in de slotstelling waar tot remise werd besloten, stond hij zelfs een tikkeltje beter.

En tot slot dan Jozef. Weer als laatste bezig tegen Jasper Zilverberg. Zoals gewoonlijk een vreemde opening zonder echt voordeel voor Jozef, gevolgd door een middenspel waar Jozef als een ware meester de juiste velden voor zijn stukken weet te vinden. En na de opstoot d5 liep het eigenlijk vanzelf en daarmee werd de eindstand 6-2 bereikt en mag Jozef zich dit seizoen ook de topscorer van ons team noemen!

Al met al zat het dit seizoen niet echt mee , mede doordat een aantal spelers niet hun normale niveau bereikten.
Dus het kan alleen maar beter worden !!!

Maastricht 1RatingZuid Limburg 3RatingRonde 8
Bodický, M. (Michal)2219Haren van, M.A.R. (Marcel)20701 – 0