Met dank aan de invallers

ZL5 is tegen een tweede nederlaag aangelopen. Ronde 2 traden we aan tegen WLC 2 uit Eindhoven, dat met gemiddeld 145 ELO punten in hun voordeel vooraf ruim favoriet was. De wedstrijd werd toch spannend, niet in het minst vanwege de goede invallers van ZL5. Beide invallers zorgden voor een punt. Debutant Luca Boatca en “vaste” invaller Gerard Bisschoff zetten hun wit-voordeel al snel in een vol punt om. Ook Karl Schubert liet met gebalde vuist merken dat hij de winst binnen had. Het laatste goede nieuws is de remise van John Heuts.

Gedurende mijn eigen partij kom ik er nauwelijks aan toe het wedstrijdverloop op andere borden te volgen. Ik had helaas toch ver voor de 40-zetten tijdcontrole verloren en daardoor gelegenheid om rond te kijken. In een “niet-veel-aan-de-hand”-stelling dacht ik op zet 17 een hoop dreigingen te creëren, maar had een simpel antwoord over het hoofd gezien. Resultaat pionverlies en een instortende stelling. Intussen had Ron Dohmen aan bord 8 ook verloren.

Bij een tussenstand van 2.5 – 3.5 in ons voordeel moest er dus nog minimaal een halfje komen om met een matchpunt uit Eindhoven terug te reizen. Zowel John Uckerman als Bob Vonken hadden echter een moeilijke stelling. John werd langzaam omvergeduwd door een pionnenwals. Alle hoop was daarom op Bob. Ook hij zag dreigende verbonden vrijpionnen op zich afkomen, maar hij had met twee lopers, een toren en eigen vooruitgeschoven pion redelijke schwindelkansen. Daarbij had zijn tegenstander weinig tijd, op het spannendste moment iets meer dan een minuut (plus increment). Dit was de laatste partij, zodat er redelijk wat omstanders waren. Verschrikte en opgeluchte blikken wisselden elkaar af, omdat er af en toe wat wonderlijke zetten gedaan werden en kansen gemist werden (computer moet maar uitwijzen wat er echt aan de hand was). Even leek Bob goede kansen te krijgen, maar toen er zomaar een loper van het bord verdween, was het toch nog onverwacht snel afgelopen.

Samenvattend: goede invallers, een spannend laatste uur, maar toch geen matchpunten. Volgende ronde de punten halen met nog meer invallers?

WLC 2RatingZuid Limburg 5RatingRonde 2
Kools, T. (Thomas)2012Schotman, P.C. (Peter)18671 – 0
Haitjema, J. (Jarich)1992Schubert, K.J. (Karl)18350 – 1
Swinkels, A.T. (Nol)1957Heuts, J.H.E. (John)1815½ – ½