Ook Voerendaalse winst in de A-klasse van de KO-bekercompetitie

De KO-bekercompetitie van de LiSB zit al een groot aantal jaren in een dip qua aantal deelnemende teams, zeker in de A-klasse. Werden er regelmatig nog halve finales (1 of 2) gespeeld bij (maar) 3 of 4 deelnemende teams, dit seizoen was het heel treurig gesteld. Voor DJC 1 en Voerendaal 1 (dit waren alle deelnemende teams in deze klasse) was de eerste wedstrijd meteen de finale. Het zou me niet verbazen indien er volgend seizoen geen KO-bekercompetitie meer door de Limburgse Schaakbond zal worden georganiseerd.

Teamleider Fabian Miesen van DJC 1 en ik hadden medio april een datum gevonden om de wedstrijd te spelen: vrijdag 24 mei. Begin mei werd echter duidelijk dat op deze avond de Merode (clublokaal van DJC) al om 22.30 uur zou sluiten. Een alternatief was snel gevonden, het jeugdhonk op de bovenverdieping van De Borenburg (voor de geïnteresseerden: op vrijdagavond wordt er in de Davidzaal, de ruimte waar we tijdens onze clubavonden schaken, salsales gegeven). We zouden om 19.30 uur met de partijen beginnen.

Om 19.40 uur was nog maar 1 speler van DJC (het thuisspelende team) aanwezig, de rest kwam pas 10 minuten later binnen. De oorzaak was dat de auto van de chauffeur een probleem had, waardoor een ander vervoermiddel moest worden geregeld. Rond 19.55 uur waren alle partijen gestart.

Omdat er 5 aanmeldingen waren om KO-bekercompetitie in de A-klasse voor Voerendaal te spelen, was ik zelf non-playing captain. De 4 spelers waren: Ruud van Meegen (bord 1 met wit), Maarten-Jan Oosterman (bord 2 met zwart), Paul Stuemer (bord 3 met wit) en Marcel Winkels (bord 4 met zwart). Op papier hadden we een duidelijk ratingvoordeel t.o.v. de tegenstanders, maar het moet gezegd worden, de DJC-ers weerden zich kranig. Ruud en tegenstander Fabian Miesen verzwakten beiden hun koningstelling (aan dezelfde kant) waardoor het allemaal een beetje onduidelijk oogde. Voordeel voor Ruud was een paard op de damevleugel dat een beetje buitenspel stond. Paul won in het middenspel 2 pionnen, maar het leek er op dat Marcel Graff tegenspel had tegen 2 zwakkere pionnen van wit, terwijl Paul ook langzaam in tijdnood kwam. Maarten-Jan bouwde zich met zwart een beetje passief op, waardoor zijn tegenspel niet echt van de grond kwam. Ondertussen gebruikte zijn jeugdige tegenstander Luca Boatca wel zeeën van tijd. Tenslotte werden bij Marcel W. in het middenspel de meeste stukken geruild. Om iets te kunnen forceren verzwakte zwart zijn pionnenstelling en na dameruil had ik het gevoel dat eerder wit (Bart Koelman) winstkansen had (maar ik zit natuurlijk niet diep in de partij).

In het vierde uur viel opeens alles onze kant op. Op bord 1 offerde Fabian een kwaliteit om de witte velden van wit te verzwakken. Zwart koos even later echter de verkeerde voortzetting, waardoor Ruud met een mooie paardzet het punt binnenhaalde.

Stelling na 30. Tf1xf4

Paul wist, ondanks zijn tijdnood, het initiatief te nemen met behulp van diverse dreigingen. Marcel G. miste tenslotte een typisch gevalletje van “uitschakelen verdediging” en kon vervolgens opgeven, wedstrijd gewonnen dus (2 punten op de eerste 3 borden).

Stelling na 39. Df5-g6

Vervolgens werd Luca het slachtoffer van het “prehistorische” speeltempo van 1¾ uur voor 40 zetten en ¼ uur voor de rest van de partij (zonder increment!) en raakte de controle over de stelling kwijt. In verloren stelling ging hij door de vlag en kon Maarten-Jan het punt bijschrijven. Uiteindelijk wist Marcel W. ook nog te winnen. Bart deed op het verkeerde moment een winstpoging, waarna een zwarte pion eerder promoveerde. Een paar zetten later had Marcel W. het punt binnen en was de 4-0-winst in de pocket.

Alle credits naar het team van DJC, maar Voerendaal 1 had de titel met succes kunnen verdedigen. Helaas is er, in tegenstelling tot vorig jaar, geen foto van het winnende team gemaakt (slecht excuus: de non-playing captain was met andere zaken bezig). Zoals hierboven aangegeven kan het zomaar zijn dat beide Voerendaalse teams de laatste bekerwinnaars zijn geweest. Hopelijk kan het tij worden gekeerd zodat er volgend seizoen meer teams zullen deelnemen aan de KO-bekercompetitie van de LiSB!

Individuele uitslagen

BordDJC 1RatingVoerendaal 1RatingUitslag