Over Willem Muntjewerff (1864-1913), een in vergetelheid geraakte schaakorganisator

Mail van Ilmar Woldring van eind 2022

Heb je trouwens wel eens de naam gehoord van Wim (Willem) Muntjewerff, volgens sommigen in ons land de uitgever van het eerste serieus te nemen schaakblad (met als prozaïsche titel Het Schaakblad)? We hebben het dan over het eerste decennium van de twintigste eeuw. Op het internet vond ik zijn geboortejaar (1864) en sterfjaar (1913). Maar misschien gaat dat over iemand anders met dezelfde naam. Enfin, zou jij misschien eens wat spitwerk kunnen verrichten naar deze intrigerende man?

Op zo’n interessant verzoek van een goede schaakvriend reageerde  ik uiteraard positief. Dus eerst maar eens googelen en ongeveer het eerste wat ik vond was een vermelding in

ALJECHIN-EUWE: EEN LEVENSBEELD VAN TWEE SCHAAKKONINGEN

Op de bladzijden 21 en 22 van bovenstaand boek (1936, auteur Guus Betlem jr) wordt Willem Muntjewerff genoemd, als volgt:

“De eerste wedstrijd! Z’n (Max Euwe, oud 10 jaar) eerste wedstrijd die hij hier speelde werd voor den jongen een gebeurtenis van geweld! Niemand minder toch dan de — indertijd — grote Davidson, de schaker van Nederland, gaf een simultaanséance! Dagenlang oefende de jongen zich, zat hij kromgebogen over z’n stukken, speelde hij partij na partij, thuis met z n vader, op de club met de andere leden, tot eindelijk de grote dag was aangebroken. En…. Max Euwe was de enige die het won van den bekenden meester, tot onbegrijpelijke voldoening van hem zelf, maar tot even grote voldoening van z’n mede-clubleden. De aandacht was op hem gevestigd en meermalen werd z’n naam genoemd in het schaakblad van den heer Muntjewerff, wiens „Schaakhistorie” hij regelmatig volgde. Deze zelfde heer Muntjewerff was het, die als redacteur van het schaakblad dat hij redigeerde, meermalen belangstelling gaande te houden, èn …. bij outsiders te wekken! Een lofwaardig streven, vooral in een tijd, dat de schaaksport in Nederland nog slechts in de kinderschoenen stond, en zonder twijfel heeft hij dan ook tot den groei ervan, véél bijgedragen”.

Mijn interesse was definitief gewekt! Wie was toch die Willem Muntjewerff, was hijzelf een goede schaker, welk schaakblad redigeerde hij, wat was zijn bijdrage aan de schaaksport, wat deed hij om de schaaksport te bevorderen? Is er iemand die zich al eerder verdiept in hem verdiept heeft?

Het antwoord op de laatste vraag vond ik gaandeweg mijn onderzoek: mijn oud clubgenoot (!!) Bert Corneth heeft al in 2001 over Muntjewerff gepubliceerd in het clubblad van SV Schaesberg.

Is je belangstelling voor deze interessante persoon gewekt, dan kun je in onderstaand document meer lezen over mijn bevindingen over zijn leven, schaakpartijen en overige wetenswaardigheden van Willem Muntjewerff.