Reuver – Voerendaal 2: vluggertjes?

Omdat we vandaag een centrale slotronde in Helden hebben, zijn er massa’s bekenden om mee bij te praten. Het goede weer is al geregeld. Het bier staat koud. Nu moet ik alleen zorgen dat ik niet tot het diner achter het bord moet zitten. Dat lukte dit keer wonderbaarlijk goed. Net voor drie uur krijg ik een remiseaanbod van mijn tegenstander, een van de gevaarlijkste spelers van Reuver. In mijn ooghoeken zie ik, dat Roger zojuist gewonnen heeft. Er is bij mij veel geruild en de stelling is grotendeels dichtgeschoven. Vooruit dan maar, dit keer eens niet tot de kale koningen doorspelen (ik heb met mezelf recent afgesproken vooral bezig te zijn met “lekker schaken”).

Voor drie uur is het dus al 1.5 – 0.5 voor ons in deze wedstrijd om des keizers baard. Reuver is al gedegradeerd, wij kunnen geen kampioen meer worden en niet meer degraderen. Alleen de eer van hoogstgeeindigde Voerendaalse team staat vandaag op het spel. Als ik een kwartiertje later een bord ga halen om met Roger te kijken naar zijn partij, zie ik dat John en Tom ook al klaar zijn. 3.5 – 0.5 voor ons. Het is net na 15 uur en de matchpunten zijn binnen, dat heb ik nog nooit meegemaakt!

De tegenstander van Roger speelde de opening niet optimaal. Roger stond duidelijk actiever en had het initiatief. Vervolgens gaf zijn tegenstander een stuk weg (door een pionaanval op een gepend paard). Tegenkansen leverde hem dat niet op. Roger ging als een mes door de boter en enkele zetten later gaf zijn tegenstander op, in een rokende stelling en met een mat in een op het bord.

Over de partij van Tom hoef ik niet veel te vertellen. Zijn tegenstander blunderde een stuk weg. Hij spartelde even tegen, maar toen nog meer materiaal verloren ging, wierp hij de handdoek in de ring.

Net als Roger boekte John een degelijke overwinning. Zijn tegenstander trapte in de allereerste truc en verloor daardoor een pion. Een tijdje later won John een tweede pion. Zijn tegenstander zag toen het mooie weer en gaf snel op.

Bij de laatste twee partijen kregen onze spelers beduidend meer speeltijd voor hun contributie. Bob speelde tegen Jan van Rens, ongetwijfeld veelvuldig clubkampioen van Reuver, die ondanks zijn leeftijd nog altijd een gevaarlijke tegenstander is. Bob probeerde het een tijd en sloeg ook een remiseaanbod af. Uiteindelijk werd het toch remise. Daarmee kwam de tussenstand op 4-1.

Onze laatste strijder was Maarten-Jan. In een bijna lege speelzaal werkte hij zijn eindspel tegen Wim Stinges af. Als toeschouwer vond ik het moeilijk om zijn stelling te beoordelen. Evenveel pionnen, een loper voor Maarten-Jan en een paard voor Wim. Tricky eindspel! Het paard van Wim Stinges was het sterke stuk op het grotendeels lege bord. Maarten-Jan wist dat echter om te draaien. Toen hij ook nog de h-pion won, was er voor Wim geen houden meer aan. Met een 5-1 overwinning op zak mochten we daardoor terug naar het zuiden. Geen enkele nederlaag en vier overwinningen. Een hele fraaie afsluiter van ons externe seizoen.

De foto boven dit artikel is van Rick Wagemakers; de overige foto’s zijn van Tom Vrouenraets.

Reuver 1RatingVoerendaal 2Rating7e ronde
Borhan, A. (Abdul Majid)1928Lemmers, R.M.T. (Ruud)2010½ – ½