Schaesberg 1 houdt Voerendaal 1 op gelijk spel

In de derde ronde moesten er twee invallers aantreden: Paul Stuermer speelde in Duitsland en Sander was ziek. Gelukkig konden Theo Pluijmen en Tom Vrouenraets invallen. Net als onze vereniging is schaakvereniging Schaesberg op zoek naar een nieuw onderkomen en werd er deze dag uitgeweken naar café Der Sjutt op de markt. Voor Voerendaal 1 begon de uitwedstrijd op 10 december tegen Schaesberg 1 met een misverstand. Ger Schaffhausen kwam binnen met de vraag of Ron Dohmen al gearriveerd was, echter dat was niet zo. Er werd nog gebeld, maar Ron was niet bereikbaar. Derhalve begonnen we de wedstrijd met bord 6 leeg en had Rudi Seip een vrije middag (0-1).

Marcel Didden (bord 4) speelde een puike partij en wist met een ijzersterke zet …Df4 uiteindelijk zijn tegenstander Martin Schmitz tot overgave te dwingen. Vlak daarna wist Ger Schaffhausen na een zeer onregelmatige opening van Karel Zwakhalen te winnen (2-1).

Theo Pluijmen leek de hele partij iets beter te staan, maar kon niet voorkomen dat er afgewikkeld werd naar een toreneindspel met f en g pion voor Theo en een g-pion voor John Cörvers. Na enige tijd proberen werd op dit bord de vrede getekend.

De partij tussen Tom Vrouenraets en Theo Seip op bord 3 was lange tijd in evenwicht, maar Tom wist langzaam maar gestaag zijn stelling te verbeteren. Theo Seip bleef zich bijzonder taai verdedigen en op zet 35 greep Tom mis en kreeg Theo winnend voordeel. Beide spelers waren in flinke tijdnood en twee zetten later ontglipte Theo een blunder en kreeg Tom de kans voor mat in 6. Helaas, dit werd gemist en toen na zet 40 bleek dat Tom een stuk verloren had, gaf hij teleurgesteld op.

Bleef de partij van Hans Dam (bord 1) tegen Jan Heijenrath op bord 1. In een dame-eindspel had Hans een pion meer, maar Jan bleef Hans bestoken met voortdurende schaakjes. Uiteindelijk kwamen ook op dit bord beide spelers remise overeen. Daarmee eindigde de wedstrijd uiteindelijk in een 3-3 eindstand.

Schaesberg 1RatingVoerendaal 1Rating3e ronde
Heijenrath, J.G.E. (Jan)1707Dam, H. (Hans)2034½ – ½