SV Voerendaal trapt nieuwe jaar af met traditioneel snelschaaktoernooi

Op 6 januari 2024 werd het traditionele nieuwjaarstoernooi van SV Voerendaal georganiseerd. In zijn welkomstoespraak memoreerde Luc Zimmermann dat onze vereniging vanaf dit jaar in het nieuwe onderkomen De Borenburg zal spelen. Tijdens de opening werd door Sander Bachaus ook nog aandacht gevraagd voor een sponsoractie. Leden kunnen op twee schaakborden velden kopen en daarmee of de vereniging sponsoren voor extra activiteiten, ofwel een bijdrage leveren voor Zuid Limburg 1. Daarnaast bood Sander alle aanwezigen een kalender van Bachaus Automaterialen aan.

Vanuit de redactie was Arno Ypelaar benaderd om foto’s te maken tijdens het snelschaaktoernooi, die voor de website gebruikt zullen worden. Met dank aan Arno die een groot gedeelte van de middag bij het toernooi aanwezig was!

Net als vorig jaar werden er in het snelschaaktoernooi eerst voorronden gespeeld, en daarna zou het deelnemersveld gesplitst worden in 2 finalegroepen. De opkomst was dit jaar zeer goed (29 deelnemers) met ook weer diverse jeugdspelers die deelnamen. Zelfs IM Christian Braun was gekomen om deel te nemen, om zoals hij zelf uitdrukte ‘weer diverse leuke blitzpartijen te spelen’.

In de voorronden was Sander Bachaus ‘on fire’, want hij wist verrassend van Christian Braun te winnen en daarmee na 6 ronden bovenaan te staan in de eindstand van de voorronden:

Na een korte pauze werd aldus het deelnemersveld in tweeën verdeeld.

In groep A was Christian Braun oppermachtig en stond alleen tegen Marcel van Haren nog een remise af. Op geruime afstand volgden Henk Temmink, Bob Merx en Camiel Peerlings, allen met 4 punten.

Nikolai Litvinenko won knap met 5 punten de eerste prijs in groep B, voor Tom Vrouenraets (4,5 punt) en Max Mannheims, Johanna Sturm en Kirill Litvinenko (4 punten).

Als prijzen waren er weer enkele bijzondere schaakborden met stukken van wijlen Fons de Leeuw beschikbaar gesteld en enkele geldprijsjes voor de 3 hoogst geëindigden in groep A en groep B. De troostprijs was voor Koen van der Veen.

Na het schaaktoernooi bleef het nog lang gezellig in de bar van De Borenburg.

De foto’s bij dit artikel zijn gemaakt door Rick Wagemakers.

meer artikels