Toch een maatje te groot

(door Rien Seip)

De wedstrijd van ZL 3 tegen grote broer ZL 2 mondde vrij geruisloos uit in het vooraf toch wel te verwachten resultaat. Hoewel het derde niet werd overspeeld bleek het tweede over het geheel genomen een maatje te groot. Ook de licht tactische opstelling van de hand van Bob kon hieraan weinig veranderen. Terwijl onze hoogste borden het moesten opnemen tegen jonge inventieve talenten met een reeds volwassen speelstijl, zag de rest zich geconfronteerd met gerenommeerde clubgenoten. Het resultaat was vier remises en vier nederlagen (6-2 dus) en erkend moet worden dat er niet meer in zat. Een bordsgewijze impressie ziet er als volgt uit.

Aan bord 1 speelde Tom Vrouenraets tegen Nils Heldenbergh een partij met tegengestelde rochades. De witte aanval bleek een stuk gevaarlijker:

Tom probeerde nog Pa3+ want als wit die neem verliest hij, maar na Ka1; De5 Td5 was het voorbij.

Aan bord 2 kreeg ik tegen Borna Mohammadi Nia een mij overbekende stelling uit het Grünfeld Indisch op het bord waarin ik lang hoop koesterde op voordelig spel. De inventiviteit van Borna deed dit langzaam maar zeker vervliegen en dreef mij uiteindelijk in een slecht eindspel dat hij bekwaam afmaakte.

Jan Fober en Ynze Mengerink aan bord 3 speelden 17 weinig opwindende zetten in een afruivariant van het Frans en tekenden de vrede.

In de partij tussen Bob Merx en Paul Stuemer (bord 4) was er wel “iets” aan de hand en Bob kwam een pion voor. Er ontstond een soort van dynamisch evenwicht en op voorstel van Bob werd tot remise besloten.

Ties Dumont en Stefan Spronkmans (bord 5) kwamen eveneens na 17 zetten remise overeen in een gelijkstaand eindspel.

Leon de Vries (bord 6) wist langdurig enige druk vast te houden tegen de stelling van good old Rob Caessens (zie foto aan het begin van dit artikel) tot de volgende positie verscheen, tevens het meest opvallende fragment van de wedstrijd:

De druk is inmiddels verdwenen, maar na bijvoorbeeld Kd2 is er weinig aan de hand. Zich niet bewust van de vreselijke dreiging speelde Leon Pc1?? en Rob sloeg toe met Lxh4! De loper is taboe wegens promotie van de g-pion en omdat de loper nu ook nog doorslaat op g3 gaf Leon onmiddellijk op.

Sander Bachaus aan bord 7 probeerde er – zoals gewoonlijk – met agressief spel iets van te maken tegen Marcel Winkels, maar verslikte zich in een tegenaanval met offercombinatie:

Marcel sloeg hier toe met Txf7! Txf7; Dxg6 en er is geen houden meer aan.

Guus van den Akker tenslotte speelde aan bord 8 een kalme siciliaan tegen Gino de Mon en kwam na 23 zetten remise overeen.

Individuele uitslagen

Zuid Limburg 3
Rating

Zuid Limburg 2