VERDIENDE OVERWINNING VOOR DUBBELSCHAAK ‘ 97 tegen ZL3

Zaterdag 25 november stond de uitwedstrijd tegen Dubbelschaak ’97 uit Boxtel op het programma. Er waren geen files dus we kwamen ruim op tijd aan in Boxtel en omdat het speellokaal nog niet geopend was, moesten de spelers van auto 1 op zoek naar een plaatselijke kroeg voor het plasje en de koffie. Na het welkoms woord van grootmeester-correspondentieschaak Peter Bol kon de wedstrijd in Grand café Rembrandt om 12.00 uur beginnen.

Ik heb deze keer de ontwikkelingen op de diverse borden niet zo goed kunnen volgen want ik had een lastig potje dat bijna 5 uur in beslag heeft genomen. Het scoreverloop weet ik dan ook niet meer zo precies maar dat is verder ook niet zo relevant .

Jack zat naast mij en die was als eerste klaar op bord 8. Vanuit de opening werd in deze partij veel afgeruild en er ontstond al vrij snel een toreneindspel met ieder 5 pionnen verdeeld over de beide vleugels. Het remiseaanbod van Jack werd in eerste instantie geweigerd maar Jack liet er geen twijfel over bestaan dat hij het goed had getaxeerd. Dus inderdaad remise.

Daarna behaalde Marcel Frenken de eerste winst voor ons team op bord 4. De opening die op het bord kwam kende Marcel goed en hij wist zijn voordeel steeds verder uit te bouwen om het vervolgens keurig af te maken. En daarmee is voor Marcel gelukkig een einde gekomen aan zijn wat ongelukkige start van de competitie.

Ik meen dat vervolgens de partij van Henk tot een einde kwam. Hij speelde tegen Guido Jansen, de speler met de hoogste rating van Dubbelschaak ’97. Wat doet die op bord 6 zou je kunnen zeggen, maar het zij zo. Na wat mindere zetten in de opening kwam Henk dan ook enigszins dubieus te staan. De beide zwarte paardjes op de 7e rij wilden graag naar het concours hippique, maar dat zat er deze keer niet in. Toen Henk ook nog een foute zet speelde sloeg de balans definitief door naar de witspeler. Niet veel tegen in te brengen deze keer.

Jozef speelde een wat minder bekende opening op bord 1 tegen Brent Burg. Gezien het tijdverbruik kan gesteld worden dat Jozef hier beter in thuis was dan zijn tegenstander. Vervolgens een solide stelling bouwen en het afmaken lijkt zo makkelijk, maar is het niet. Voor Jozef blijkbaar wel! En met 3,5 uit 4 is Jozef tot nu toe topscorer van ons team.

En dan is er natuurlijk onze Bart! Op bord 2 tegen de grootmeester kwam hij slecht, om niet te zeggen verloren, te staan na de modern defence opening In de analyse achteraf had hij het over +7 op een gegeven moment voor wit. Ga er maar aan staan. Nou dat deed Bart. +0,2 voor zwart in de eindstelling. En dus remise.

De partij van Ronny heb ik niet goed kunnen volgen. Tot in het middenspel leek het remise-achtig, maar toen is toch iets fout gegaan. Verloren en Ronny had daar behoorlijk de pest over in. En daarmee was de tussenstand dus 3-3.

Marcel van Haren was deze keer niet zo tevreden over zijn spel na de opening. Het voordeel verdampte en de stelling werd redelijk dicht geschoven. Na ruim 4 uur spelen stond er een stelling op het bord waarin ieder nog 7 pionnen had en een open a-lijn. Het zwarte paard + dame waren echter beter dan de witte loper + dame van Marcel. Het remiseaanbod van Marcel werd dan ook in eerste instantie niet gehonoreerd. Zijn tegenstander Michel van der Stee wachtte de ontwikkelingen op bord 7 eerst af. Pas toen bleek dat dit gunstig voor Dubbelschaak ’97 zou aflopen werd de remise alsnog geaccepteerd.

En dus was ik als laatste bezig. Na de opening had ik met 11.f3 te optimistisch gespeeld waarna zwart wat beter stond. Dit voordeel werd echter niet vastgehouden en gaandeweg kon ik mijn stelling verbeteren door centralisatie van de zware stukken ter voorbereiding van de thematische doorstoot f5. Die kwam er op de 30e zet en na exf5 had ik met 31. Lxc4 een geforceerde combinatie kunnen uitvoeren die wit toren + 2 lichte stukken tegen dame + 2 pionnen zou opleveren. Nog niet gewonnen maar wel duidelijk voordeel. Ik zette echter voort met afruil van de torens en dat bleek gunstig voor zwart. In het eindpel was de materiële verhouding weliswaar gelijk maar de samenwerking tussen zwarte dame + loper was sterker dan die tussen witte dame + paard.

Netjes uitgeschoven door mijn tegenstander Gilion Berkelmans.

Je kunt natuurlijk beweren dat er voor ons meer in had gezeten maar al met al vind ik de overwinning van Dubbelschaak ‘ 97 verdiend. Dat was ook de conclusie tijdens ons gezellig etentje achteraf, bij de pizzeria op de markt in Boxtel.

De volgende ronde is op 16 december in Klimmen en dan ontmoeten we De drie Torens. Die hebben afgelopen zaterdag ruim gewonnen van Maastricht. Dus dat wordt ook geen makkie!

Dubbelschaak ’97 1RatingZuid Limburg 3RatingRonde 4
Burg, B. (Brent)2078Simenon, J. (Jozef)22300 – 1