Voerendaal 1 – De Juiste -Z- 1

(op bovenstaande foto v.l.n.r.: Ger, Hans, Marcel, Ron, Michel, Paul, Gert en teamcaptain Sander tijdens het ontbijt)

Het is vandaag 12 mei 2024 en er staat weer een LISB wedstrijd op het programma. Iedereen weet wat dat betekent.. Schransen tijdens het ontbijt. Michel heeft ons uitgenodigd bij zijn nieuwe lunchroom Goud te Brunssum. Normaal is zondag de enige dag dat ze dicht zijn, maar voor ons maakt hij open en zijn beste collega Beau is opgetrommeld. Namens het hele team wil ik onze teamgenoot Michel en Goud-topper Beau hiervoor hartelijk bedanken. Het vloeit vervolgens cappuccino’s met dubbele shots espresso, broodjes en gebak.

Ger op bord met zwart tegen Huub Senden en krijgt d4 f5 op het bord. Al snel kan hij zijn f pion tot f3 opstoten en dit zorgt voor de nodige verzwakkingen. De laatste verdedigingen worden hardhandig afgebroken en al snel kunnen de stukken de doos in.

Gert speelt met wit op bord 6 tegen Frits Werts. De stelling blijft gesloten en beide spelers lossen hun problemen op. Dit kost allebei de spelers evenveel tijd op het bord en zonder zwaktes heeft wit meer ruimte op de koningsvleugel en zwart meer ruimte op de damevleugel. Dit is genoeg om remise overeen te komen. Geen slechte beslissing van Gert in het teambelang.

Marcel speelt op bord 5 tegen Mariëlle Meijs. Wit opent e4 en normaal gesproken is dat een prima zet. Echter.. Marcel behoort tot de enorme Caro Kann enclave die bij SV Voerendaal huisvesting vindt. De stukken van wit gaan in de opening niet naar de juiste velden en zwart creëert een zwakke pion op c3 en een zwak veld op d4. De zwarte stukken infiltreren de zwakke velden aan wits helft van het bord. 2,5 – 0,5 met Hans Paul en Sander nog aan het spelen (gemiddelde rating van 2038). Het hele team had vandaag trouwens gemiddeld 1989. Niet slecht voor de LISB.

Hans speelt met wit op vier tegen Jean Spee. Zijn partij tegen Ron Dohmen bij het ontbijt voorspelde niet veel goeds. De partij des middag was een stuk beter. Gevoed door een heel stokbrood besluit hij al vroeg om een white cloud te starten in het centrum. Deze wolk waait langzaam maar zeker verder het bord op. Het is wachten op de donder en bliksem en zodra het geweld losbarst is het voorbij. De winst is binnen met Paul op bord 2 tegen Roy Kluten en Sander op bord 1 tegen Mick Godding.

Allebei stonden ze goed tot gewonnen, maar onnauwkeurigheden leiden tot chaos. Paul wint in de chaos door een foutje en Sander moet goed verdedigen om remise te houden. Het resultaat is een 5-1 overwinning. Met nog een ronde te gaan zijn er weer meer vragen dan antwoorden. Gaan we de volgende keer weer ontbijten? Zo ja, waar? Weer bij Wijck? Of misschien toch bij Ger of Sander? Hoe is de partij tussen Hans en Ron deze keer? Gaan we na de partij nog uiteten? Zo ja, waar? Gaan we misschien ontbijten EN uiteten? Dat is misschien wel een goed idee. Sluiten de vrouwen eigenlijk aan? Is dat ook bij het ontbijt of ook bij het avondeten? Het schaken is waarschijnlijk wel in te vullen. Bij Sander is het chaos en de rest wint de match.

Individuele uitslagen

Voerendaal 1RatingDe Juiste-Z- 1Rating6e ronde
Bachaus, S. (Sander)2028Godding, M.E.S. (Mick)1904½ – ½
Stuemer, P. (Paul)2078Kluten, R.G.J. (Roy)18331 – 0