Voerendaal 1 – Venlo 1  3½-2½

(Auteur: Sander Bachaus)

In de hoofdklasse speelt Venlo met de hoogste gemiddelde rating tot nu toe, maar wordt verslagen door het met Brunssummers overladen Voerendaal 1 in een schaakclinic.

Marcel is op bord 4 met wit als eerste klaar en heeft maar 19 zetjes nodig voor Bas van der Grinten. In een ogenschijnlijk onschuldig Italiaantje rokeert zwart kort en wit niet. Bas verzwakt zijn koning met h6 en g5. “Maar dat heeft Guus Dreier mij vroeger nooit geleerd.. dat mocht ik niet doen”, zei Marcel aan de bar. De koning werd onder vuur genomen met desastreuze gevolgen voor de zwarte monarchie. 1-0

Op bord drie speelt Paul tegen Frans Mertens in een opening die te beschrijven is als tricky business. Paul heeft na een zetje of acht nog 1H31 op de klok en dat beschouw ik als een goed teken. De coördinatie van de witte stukken ging met de zet achteruit en de koning blijft in het midden staan. Een ongedekt stuk gaat verloren via een schaakje en ook deze partij heeft geen 20 zetten geduurd. Wat een luxe, een snelle 2-0 voorsprong.

Op bord 1 speelt Hans tegen Rainer Montignies. Met een rating van 2212 ben je geen koekenbakker. Gelukkig weet Hans niet tegen wie hij speelt en met zwart krijgt hij zonder problemen een betere stelling en mist de kans om een pionnetje te snoepen. Risicoloos ontwikkelt hij door en mist, volgens de fysieke analyse achteraf, nog een kansje door met zwart een pion van f5 naar f4 door te stoten. Uiteindelijk gaan de zware stukken eraf en met twee lopers tegen een loper en een paard in een redelijk gesloten stelling komen de mannen op een draw uit. “Is mijn tegenstander wel een beetje goed?”, vraagt Hans zich hardop af. Waarschijnlijk is deze twijfel gebaseerd op dit fragment.

Hier volgt 12: Lf4, g5 13: Le5, Pxe5 14: dxe5. Hier kan zwart een pion winnen met Dc7, want als wit f4 speelt om deze te verdedigen wint Db6+ de pion op b2.

Het staat nu 2.5 – 0.5 en op de overige borden is het erg interessant. Michel staat lekker op bord 6, Ger doet zijn ding op  bord 5 en Sander heeft net een kwaliteit geofferd in de hoop dat het geniaal is. Ook Hans hoopt luidkeels dat het offer geniaal is.

Michel speelt met wit op bord 6 tegen John de Laat. Hij verbruikt met wit veel tijd, maar speelt uiterst nauwkeurig. De zwarte stukken vertonen wat activeit , maar worden na de opening naar achteren gedreven. Het centrum ligt vast en voorbereidingen voor een koningsaanval zijn getroffen.

Helaas is het tot de aanval met Dh3 en Ld3 zelf niet gekomen, want in tijdnood wordt er een Zwischenzug gemist met beslissende gevolgen. 2.5 – 1.5

Op bord 5 speelt Ger met zwart tegen Nico van der Hoogt. Zoals altijd wilt Ger winnen en hij bereid de Leningrad van The Dutch voor. Nico opent echter met e4 en weet wat hij doet op Ger’s geheime tweede zet met zwart in de Sici. Op het eerste gezicht lijkt die Keizerin krank na de tweede zet, maar dat blijkt al jaren en jaren niet zo te zijn. Actief spel zorgt er meestal voor dat de tegenstander een foutje maakt en soms is deze fout groot en soms klein. In dit geval was het een klein foutje, want de witte dame kwam in het gedrang. Onze pitbull laat niet los en neemt wat witte velden op de damevleugel in (een loper op c4 en een paard op b5, want wit heeft pionnen op c3 en b4). Ondersteund door zwaar geschut breekt wit. 3.5 – 1.5. De twee matchpunten zijn binnen.

Het is druk bij het bord van Ger

Alleen de partij van Sander is nog bezig. Op bord 2 speelt hij met wit tegen Ololi Alkhazashvili, de nieuwste versterking van Venlo 1 in de LISB. Spelen tegen een vrouw is altijd lastig. Van alle schakers ken ik alleen Ger die geen moeite heeft om ze in te pan te hakken en vervolgens een verse muntthee aan te bieden bij de bar. Na een goede opening komt de volgende stelling op het bord. Hier heeft wit twee opties. Pb3 met Kb1 zodat de koning veilig staat en rustig verder schaken met voordeel. Ooooffff Txf6. Dus Txf6 komt op het bord. Als het een keer buiten regent en je wilt een uurtje kapot slaan op een schaakbord dan is dit je kans.

Zwart rekent alles goed door en weet de complicaties te overleven.

Dit is de stelling na het optrekken van de kruitwolken. Het staat gelijk, maar ik denk dat wit iets voorzichtiger moet zijn dan zwart. Beide spelers hebben tijdnood vanwege het doorrekenen van alle gekkigheid. Zwart heeft ergens e5 gedaan en wit Pd5. Deze wordt eraf geslagen door de zwarte witveldige loper en wit slaat deze terug met de pion. Geen goede beslissing, want de vrije e pion blijkt gevaarlijker dan de d pion. Wit hoopt misschien zelfs hier of daar een kansje te krijgen. Dit was echter fantasie, want zwart zet zijn koning op d6 en deze blijkt lastiger van de plek te krijgen dan gedacht. Dezelfde fantasie wat Tf1 Txf6 verzint blijkt nu fataal. Na goed spel en veel geduld van zwart outplayed ze Sander en wint. Hij laat zich nog even mat zetten, want dat is het minste wat hij kan doen na zo’n partij.

Voerendaal 1 heeft de weg naar boven terug gevonden door deze belangrijke overwinning. We staan zelfs even tweede achter het verrassende Reuver. Op 5 februari mogen wij een uitwedstrijd tegen hun spelen in een direct duel om de eerste plaats. Spannende tijden.

Voerendaal 1RatingVenlo 1RatingRonde 3
Dam, H. (Hans)2020Montignies, R. (Rainer)2212½ – ½