Zeer geslaagd snelschaakkampioenschap en nieuwjaarsreceptie

Vanwege de Corona-perikelen tijdens de afgelopen periode was het inmiddels alweer enkele jaren geleden dat het snelschaakkampioenschap, gecombineerd met de nieuwjaarsreceptie, van onze verenging werd gehouden, maar zaterdag 7 januari 2023 was het eindelijk weer zo ver. Schijnbaar was iedereen blij om weer naar de nieuwjaarsreceptie annex snelschaaktoernooi te kunnen komen, want de opkomst was bijzonder hoog.

Maar liefst 36 deelnemers (!) waren zaterdagmiddag naar Klimmen gekomen en de opkomst was een mooie afspiegeling van het ledenbestand: vele senioren, maar ook de oudere jeugd die tegenwoordig door de week in verschillende plaatsen in Nederland studeert (Nadia Divicenzo was zelfs uit Engeland teruggekomen) en ook schakers uit de jongste jeugd waren aanwezig.

Persoonlijk vond ik deze dag ook zeer mooi: natuurlijk werd er geschaakt en kon er om prijzen gestreden worden, maar daarnaast was er ook tijd om iedereen persoonlijk een gelukkig nieuwjaar te wensen en met diverse leden bij te kletsen. Rond 13 uur gaf Henk Gommer middels een welkomspeech de aftrap van het snelschaaktoernooi en kon wedstrijdleider Rick Wagemakers, met ondersteuning van vriendin Claudia, de ronde-indeling maken en de indeling van de nieuwe ronde aankondigen.  Jos Dumont liep de hele middag rond en maakte diverse foto’s.

De zoon van wijlen Fons de Leeuw, die in het verleden jarenlang lid van de schaakvereniging is geweest, stelde diverse schaakborden met bijbehorende figuren ter beschikking, die zijn vader in de loop der tijd verzameld had. De fraaiste 4 schaakborden werden ook als prijs aangeboden.

De 36 deelnemers speelden eerst een 6-rondig Zwitsers toernooi, waarna de best geklasseerde 10 spelers terechtkwamen in finalegroep A, de volgende 10 spelers in finalegroep B voor de eer en de prijzen streden, en de overige 16 deelnemers (groep C) speelden weer een Zwitsers toernooi over 6 ronden.

Uiteindelijk werd Ruud van Meegen snelschaakkampioen 2023 door groep A met een punt voorsprong te winnen. Een tweede plek behaalde Borna Mohammedi Nia en een derde plek was er voor Camiel Peerlings.

In groep B behaalde, volgens verwachting, Henk Temmink met overmacht de overwinning (8½ uit 9), op ruime afstand gevolgd door Tom Vrouenraets (tweede) en als derde Roger Hünen.

In groep C wist Bob Voncken met een 100% score (6 uit 6!) ook zeer overtuigend te winnen, op de 2e plek gevolgd door Alexander Litvenenko (2e plek) en Theo Pluijmen (3e plek).

Alle prijswinnaars werden door Luc Zimmermann gefeliciteerd en kregen een cadeaubon of mochten een schaakbord met stukken uitzoeken, en voor rode lantaarndrager Richard Weijnans was er een troostprijs. Ook werden Tom en Thomas Keulen bedankt voor het beschikbaar stellen van de zaal voor de schaakclub en werd aan Thomas daarvoor een bos bloemen uitgereikt.

Daarmee was een einde gekomen aan een zeer geslaagde schaakmiddag, en werd onder het genot van een hapje en een drankje door vele leden nog lange tijd nagepraat in café Keulen.