ZL 1 verliest na een lange strijd

Voorafgaand aan de wedstrijd kregen we het verzoek of Thomas Beerdsen vooruit kon spelen zodat hij zijn GM norm kan veiligstellen. Thomas had 7 uit 7! En hoeft alleen nog maar 2 partijen te spelen tegen sterke spelers om de volgende Nederlandse GM te worden. Christian gaf aan graag tegen Thomas te spelen. Christian speelde een prachtige partij (zeker het nakijken waard) en won in een prachtige stijl van Thomas. (1-0)

Op de wedstrijddag zelf moeten wij het zonder Daniël doen (vanwege de Duitse competitie) Voor de rest hadden we wel het geluk dat we geen invallers nodig hadden. Tegen de landskampioen spelen is altijd lastig maar je hebt altijd kans als je het optimale uit alle spelers weet te halen op de wedstrijddag.

Als eerste was Michael klaar. Zijn tegenstander had een klein plusje uit de opening maar Michael speelde heel nauwkeurig om zijn tegenstander geen kansen te geven op winstkansen. Een echte grootmeesterremise! (1,5-0,5)

Als tweede was Ivo klaar. Ivo offerde al snel een pion voor het initiatief. Dit gaf Stefan Kuipers een kleine plusje maar na 21.Ta4?! verloor wit zijn voordeel en verzande de partij in remise. (2-1)

De volgende remise was van het volgende zwartbord. Roel stond een groot gedeelte van de partij iets minder maar ook hier was een onnauwkeurige zet 16.Kh1?! voldoende voor ons om de partij in remise te laten eindigen. (2,5 – 1,5)

De volgende partij die remise werd was de partij van Ruud. Ruud had een mooi voordeel opgebouwd maar tegen het einde vond Ruud geen manier om voor de winst te spelen waardoor de partij eindigde in zetherhaling. (3-2)

Na lang voor gestaan te hebben maakt Max Warmerdam de gelijkmaker tegen Siem. Max speelde een zeer goede partij met het logische resultaat van een vol punt voor hem. Siem weerde zich kranig maar na 27…Lxe4 ging de partij de verkeerde kant uit. Max maakte hierna goed gebruik van de ongelijke lopers. (3-3)

Vlak hierna maakte Jonas ook remise. Ik had het vermoeden dat hij de hele partij iets beter stond maar de waarheid was dat de pion op a3 zwart veel tegenspel gaf waardoor zwart eigenlijk voor de winst speelde. Het zag er verdacht uit maar Jonas wist remise te maken. (3,5 – 3,5)

De meest enerverende partij was de partij van Alex. Zijn tegenstander Roeland Pruissers kwam na de opening haast gewonnen te staan maar de partij keerde. Alex kreeg hierna de betere kansen en tegen het einde had hij zelfs een winstweg als hij op zet 42.g5! gespeeld had. Het vervolg was echter erg lastig om te vinden. (4-4)

Met nog twee slechte borden zag het er toen zeker naar uit dat we zouden verliezen. Luca was de eerste die verloor. Na afloop gaf Luca aan dat zijn tegenstander erg goed gespeeld had en ik kan dit alleen maar bevestigen. Een goede en verdiende overwinning van Sjef Rijnaarts. (4-5)

Als laatste was Lennert bezig. Hij ging voor een slecht pionoffer op zet 19. f4? waarna hij in een slechte stelling terecht kwam. En op dit niveau is dit voldoende om de partij te verliezen. Nico Zwiers wist de partij vakkundig uit te schuiven. (4-6) Het duurde lang voordat het duidelijk zou worden dat we gingen verliezen maar volgens mij was 4-6 een goede afspiegeling van  de krachtsverhoudingen van de dag. Het voordeel is dat zolang tegenstand geven tegen de landskampioen aangeeft dat er voldoende kwaliteiten zitten in ons team. Maar het feit is dat we net als vorig jaar tot de laatste wedstrijd moeten vechten tegen degradatie. Over 2 weken staat de inhaalwedstrijd tegen Paul Keres op het programma. Hier zullen we flink aan de bak moeten om ook volgend jaar weer in de meesterklasse te spelen!

Zuid Limburg 1
RatingAmevo Apeldoorn 1RatingRonde 8