ZL 1 wint van de koploper

De dag voor de WK finale (17 december) stond alweer de 5e ronde van het seizoen op het programma. In Nederland lag er alleen sneeuw op de weg. Maar gelukkig hadden we niet te maken met ijsberen op de weg. Net als de WK finale werd onze match een kraker die in de laatste minuut werd beslist!

Het eerste doelpunt werd gescoord door een van de slimste Duitsers die er zijn (er zijn TV-programma’s die dit bewijzen). Michael bleef erg koel onder de koude temperatuur en wist een mooie modelpartij af te leveren met een winnende aanval op de zwarte koning. (1-0)

De tegenstander maakte echter alweer snel gelijk. Luca was met een gelijke stelling uit de opening gekomen maar de tegenstander wist langzaam druk op zijn koningsvleugel te zetten. Luca had kansen om te verdedigen maar de twee terugzetten 26..Db6? en 27…Pe6?? moest hij opgeven. (1-1)

Hierna was het de buurt aan de vervangend teamleider Lennert. Hij had uit de opening een klein plusje maar zijn tegenstander speelde hierna iets beter waardoor Lennert iets minder kwam te staan. Met een goed getimed remiseaanbod werd echter tot remise besloten (1,5-1,5)

Jonas bracht ons hierna weer op voorsprong met een ontzettend goede (model)partij. Met zwart had hij geen enkele problemen en nadat de tegenstander geen dames wilde ruilen met 25.Da6? ging alles soepeltjes voor Jonas. Een mooie eerste overwinning voor Jonas. Als je de partij ziet hoef je echter niet te vrezen dat er meer goede winstpartijen van Jonas komen. (2,5-1,5)

De eerste echte tegenvaller voor ons kwam toen Daniël niet win. De hele partij stond hij beter maar hij kon de partij niet afmaken. 20.Pb5! had hem zeker de overwinning gegeven maar helaas wist Daniël zijn voordeel niet te benutten. (3-2)

Ook Christian wist zijn voordeel niet te verzilveren. Gedurende een groot deel van de partij stond hij goed tot gewonnen maar hij wist zijn voordeel niet om te zetten in winst. Er waren meerdere momenten waar Christian had kunnen winnen maar het meest eenvoudige was om op zet 61. Tb5! gevolgd door Kg6 te spelen in plaats van 61.Kg7? wat direct in remise verzandde. (3,5-2,5)

Het volgende punt aan onze kant werd gescoord door Ivo. Aangezien Ivo jarig was de 17e besloot zijn tegenstander hem een mooi cadeau te geven door in een gelijke stelling  49.Kc5?? te spelen. Ivo kon hierna met 49…g5! en 50.f4 de vrijpion naar de overkant loodsen. Hiermee scoort Ivo een zeer fraaie uit 3 uit 3 in de laatste 3 partijen. (4,5-2,5)

De partij van Ruud ging eigenlijk de hele partij redelijk gelijk op. Wellicht had de tegenstander in het middenspel de iets betere kansen maar het solide spel van Ruud zorgde ervoor dat hij niet echt in het gevaar kwam en remise maakte. (5-3)

Alex had net als Luca een zeer lastige middag. Ook hij had een gelijke stelling uit de opening maar zijn tegenstander speelde het middenspel beter waardoor Alex verloren kwam te staan. Zijn tegenstander wist dan ook zijn heel goed gespeelde partij te winnen. (5-4)

Als laatste was Fatih bezig. Fatih speelde zoals altijd een solide partij waar zijn tegenstander lichte druk had op de stelling. Fatih kwam echter niet in de problemen en wist langzaam de partij naar zich toe te trekken en de partij na 108 zetten te winnen. (6-4)

Hiermee kwam een prachtige en verdiende 6-4 op het scorebord. Onze spelers speelden net als de vorige wedstrijd weer erg goed wat wederom resulteerde in een prachtig resultaat. Met deze overwinning staan we nu 6e met 2 punten onder de koplopers en 2 punten boven de degradatiestreep. Dit betekent dat het dit jaar langs alle kanten ontzettend spannend zal worden. De volgende ronde staat Paul Keres op het programma. Dit zal waarschijnlijk wederom een spannende wedstrijd worden.

Partijfragmenten:

Individuele uitslagen: