ZL 3 verliest met 3-5 van Maastricht 1 in matige wedstrijd

(door Rien Seip)

Met een ratingverschil van ruim 100 in het voordeel van Maastricht was vooraf een pittige wedstrijd te verwachten. Die verwachting bleek volledig gerechtvaardigd. Maar wat vooral opviel was dat de meeste spelers niet hun gebruikelijke niveau haalden. De uitzonderingen hierop vormden Barry en Ruud die zeer sterke en verdiende overwinningen boekten. Dus de 5-3 voor Maastricht was niet geflatteerd, er zat echt niet meer in. Het neigt voor mij naar de conclusie dat we maar snel de feestdagen in moeten duiken en intussen hopen op vormherstel in het nieuwe jaar!

Ingrid speelde tegen een van de meest klassieke en bejaarde verdedigingen, de Philidor. Zij liet daarin teveel spel van Michal Bodicky toe en moest al snel een pion geven om stukverlies te vermijden. Toen dit werd gevolgd door verlies van een tweede pion en een paard, staakte zij als eerste de kansloze strijd.

Sander speelde zoals gebruikelijk de opening met veel fantasie, maar overspeelde daarbij enigszins zijn hand. Toen Aljoscha Körber onvoldoende profiteerde wist hij het evenwicht te herstellen en werd remise overeen gekomen (zie partijfragmenten).

Barry trok vervolgens vooralsnog de stand in evenwicht door de koningsstelling van Frans Neus met zwaar materieel te onttakelen (zie partijfragmenten).

Maastricht kwam weer op voorsprong door de nederlaag van Jan aan bord 1 tegen Jasper Zilverberg. Door een onzorgvuldige manoeuvre moest Jan zijn damevleugel laten versplinteren, wat hij niet meer te boven kwam.

Bob zag zich in de opening al snel geconfronteerd met het verlies van een kleine kwaliteit in ruil voor een pion. Objectief viel de schade mee, maar Hans Hoornstra was vastbesloten om er alles uit te melken. Hij overzag daarbij een zetherhaling en Bob claimde alert de remise.

De derde nederlaag kwam van Ties die zich met wit in de opening door Jelmer Veltman te snel in een strategisch mindere positie liet drukken. Het verlies van een pion bleek de opmaat voor een niet te keren verlies.

Even flakkerde de hoop op toen Ruud zijn moedig gespeelde partij met winst bekroonde. In een scherp gambiet met g3 ruilde hij op een kritiek moment zijn dame tegen loper en toren met als resultaat strategisch voordeel door actief stukkenspel. Nikolaos Sidiropoulos gooide er nog een stuk tegenaan om de zwarte koning aan de tand te voelen, maar Ruud gaf geen krimp en vlocht een onontkoombaar matnet (zie partijfragmenten).

Zo stond het 4-3 voor Maastricht en zou ik dus moeten winnen. Eigenlijk verliep de partij zoals ik het me wenste en zag ik vol vertrouwen het eindspel tegemoet. Winnen was daarin wat veel gevraagd, maar er was zeker sprake van evenwicht. Na een onzorgvuldige en onnodige manoeuvre raakte ik echter in de problemen en Maarten van Laatum profiteerde perfect. Ik zocht nog lang naar een “eindspelschwindel”, maar het zat er niet in. Gelukkig zijn we geen broodschakers, dus kan ik met een gerust hart iedereen fijne feestdagen wensen en alvast een voorspoedig 2023. In alle opzichten, dus misschien ook een beetje met onze schaaksport!

Partijfragmenten:

Individuele uitslagen: