ZL3-Kempen Combinatie 1: punten laten liggen op de laatste 4 borden

Zaterdag 16 september speelden we de eerste thuiswedstrijd van dit seizoen tegen het eerste team van de Kempen Combinatie uit Veldhoven. Ik was de non-playing captain en omdat de wedstrijdleider mij na afloop de notatieformulieren overhandigde heb ik de tijd genomen om alle partijen na te spelen en het verslag van enige analyse te voorzien.

In volgorde van opstelling heb ik het volgende te melden :
Bord 1: Bart speelde met zwart tegen de sterke Alan van der Heyden die opende met g3,Lg2 en f4. Bart kwam goed uit de opening en de stelling bleef in evenwicht tot de 20e zet. Daar had Bart beter niet 20… exd4 kunnen spelen want na 21. exd4 werd de e-lijn geopend en stond wit duidelijk beter. Alan rukte op met zijn f-en g pionnen en daarna was er geen houden meer aan. Daarmee was Bart als eerste klaar en kon de middag aan de bar worden voortgezet met snelschaak en spa rood…

Bord 2: Marcel (van Haren) opende met het Jobava London systeem. Daar ging tegenstander Huub Schenning met 4….Pc6 al behoorlijk in de fout want na 5.Pb5 moest zwart al 5….e5 spelen om erger te voorkomen. Marcel hield er 2 pionnen voorsprong aan over, consolideerde de stellingen gaf zwart geen enkele kans op tegenspel. Met 34…Tc4 probeerde zwart nog iets maar in feite was dit opsluiting in een gevangenis want de witte koning kon gewoon naar d3 lopen en het vonnis voltrekken. Een prima potje van Marcel!

Bord 3: Jozef is bekend om zijn off-beat openingen en zo was het ook deze keer. Met zwart had hij na zo’n 7 zetten een soort Jobava London systeem op het bord; maar dan wel in de nahand ! Hoe krijgt hij het voor elkaar. Al met al hield Jozef er een iets betere stelling aan over en toen zijn tegenstander Erik van Eyndhoven op de 21e zet remise aanbod weigerde Jozef dit terecht. Vervolgens manoeuvreerde wit een paard naar c8 , gedekt door een loper op d7. Beetje vreemd want nadat Jozef zijn torens naar b8 en a8 had gespeeld kon op de 33e zet de kleine kwaliteit worden opgehaald. Daarmee was de buit eigenlijk al binnen; 0-1 na 48 zetten.

Bord 4: Henk speelde met wit het dubbel loper fianchetto tegen teamleider Frans Wolferink. Een rustige opening waar Henk op de 12e zet beter de pion naar d5 had kunnen doorschuiven (ipv 12 Pa3) want na 12…Pe4 was het zwart die ’n licht voordeel kreeg. Echter enkele zetten later koos zwart voor ’n algehele afruil op d4 waarna het weer volkomen gelijk was. Remise op de 26e zet was het terechte resultaat.

Bord 5: Zoals verwacht speelde Marcel (Frenken) de Hollandse opening tegen Paul van Zon. Beiden kozen voor de lange rokade waarna Marcel door goed manoeuvreren een mooi voordeel wist op te bouwen. 27….d3 was echter een slechte zet van Marcel waarmee het voordeel meteen werd weg gegeven. Die pion belande wel nog op d2 maar Marcel had zich toen waarschijnlijk al verzoend met stukverlies, speelde nog als laatste zet 31….Dxg4 en gaf op na 32 Pc3. Hoe wrang kan het zijn ! Want uit de analyse blijkt dat zwart 31….Dxa4 had moeten spelen. Als wit dan met 32 Pxe7 het stuk wint volgt 32….Dxg4 en zwart staat warempel gewonnen (met dank aan stockfish).

Bord 6: Jack kwam goed uit de Scandinavische opening en bouwde een mooie positie op. Echter na 17 f4 om het paard op e5 te dekken kwam tegenstander Tim van Hellemont steeds wat beter te staan.En in een lastige stelling voor wit speelde Jack het verliezende 23 Df3 want na 23….Pb2 ging een stuk verloren.

Bord 7: Peter Rietra-Ingrid Voigt was niet de beste partij van deze ronde maar wel de leukste! Ingrid speelde het Schara hennig gambiet waarbij zwart een pion offert voor ontwikkeling en actief stukkenspel. Als dan ook nog tegengestelde rokades op het bord komen is vuurwerk gegarandeerd. Zo ook in deze partij. Uit de analyse blijkt dat het (grote) voordeel voor wit en zwart zich een aantal keren afwisselen. Maar dat is de spelers vergeven want om in zo’n complexe stelling telkens de beste zet te vinden is ondoenlijk. Op de 27e zet raakt Ingrid zelfs een stuk kwijt maar in de opvolgende verwikkelingen wordt dit weer vereffend. Nadat de kruitdampen waren opgetrokken staat er een eindspel met ongelijke lopers op het bord en op de 43e zet wordt dan ook de vrede getekend. Dit potje is beslist het naspelen waard !

Bord 8: Ronnie kreeg de Kan variant van het Siciliaans op het bord. Alhoewel Ronnie zich niet goed thuis voelde in deze opening wist hij met gezonde ontwikkelingszetten toch een goede stelling op te bouwen. Met 14 f4 had de aanval op de koningsvleugel kunnen worden ingeluid maar Ronnie speelde het passieve 14 f3. Daarna speelde wit zonder duidelijk plan en zwart kwam beetje bij beetje beter te staan.Toen er rond de 30e zet een doorbraak van de zwarte pionnen in het centrum volgde werd de witte stelling ontregeld en konden op de 42e zet de stukken in de doos. Een partij die Ronnie snel zal willen vergeten.

Daarmee werd het een 5-3 overwinning voor de Kempen Combinatie 1. Met wat meer geluk op de laatste 4 borden was een gelijkspel zeker mogelijk geweest.

Zuid Limburg 3RatingKempen Combinatie 1RatingRonde 1
Zwet van der, B.W. (Bart)2044Heijden van der, A.A.M. (Alan)22810 – 1