Zuid Limburg 1 herdenkt Ed Vos met een overwinning

Wat een mooie feestdag had moeten worden op 11 februari werd een grote deceptie met het overlijden van Ed Vos. Voor degenen die het niet weten: Ed viel die dag 5 minuten voordat we gingen beginnen neer met een dodelijke afloop.
Daarom werd er besloten met de sympathieke tegenstander Paul Keres om de inhaalwedstrijd op 15 april in te halen. Met twee gelijkwaardige teams beloofde het een spannende wedstrijd te worden. En dat werd het ook. Net als tegen Amevo viel de beslissing erg laat op de dag.

Voor de verandering was ik dit keer als eerste klaar. In een gelijke stelling had mijn tegenstander een fraaie truc over het hoofd gezien. Deze truc won een stuk. Mijn tegenstander kwam nog met een paar gemene trucs maar gelukkig was ik op mijn hoede en eindigde met een mooie slotzet. (1-0)

Fabian Miesen (rechts)

Hierna was het de beurt aan Lennert. Lennert stond de hele partij een tikkeltje beter maar het voordeel is nooit echt heel groot geweest. Zijn tegenstander hield keurig stand en de partij eindigde in zetherhaling. (1,5-0,5)

De grootmeester remise van de dag ging naar Ruud en zijn tegenstander. Een partij zonder fouten van beide kanten, zonder enige kansen voor een van de spelers. De vraag is nu of mensen schuifbelasting moeten betalen als ze dit te vaak doen. (2-1)

De speler die van onze kant niet in aanmerking komt voor schuifbelasting is Ivo. Al wordt hij aan de hand van deze partij wel meer in de gaten gehouden door de inspectie. Maar Ivo kennende verzint hij wel een creatieve oplossing. Ik kan natuurlijk ook zeggen dat de tegenstander gewoon goed speelde met zwart. (2,5 – 1,5)

De beste partij van de dag werd (in mijn ogen) gespeeld door Hugo ten Hartog. Hugo plaatste een positioneel torenoffer dat beresterk was. Hierna was het eigenlijk onmogelijk om te verdedigen. Alex gaf me aan dat hij niet wist waar het fout was gegaan. En als je dit zegt weet je dat je tegenstander een prachtige partij heeft afgeleverd. (2,5-2,5)

Na de tijdnood fase konden we weer een punt incasseren. Luca stond erg goed tijdens de partij maar hij miste een prachtige truc van Evert Rademakers. Pxd5!! was wonderschoon. In tijdnood vergat Evert echter de dame te pakken (tegenwoordig kan je niet voorzichtig genoeg zijn). Hierdoor kwam Luca weer goed te staan. Ik denk echter dat het nog niet nodig was om op te geven maar wij waren blij met het punt natuurlijk. (3,5 – 2,5)

Paul Keres maakte hierna weer gelijk. Daniël was goed uit de opening gekomen maar in een goede stelling ging het helemaal mis. Zijn tegenstander Peter Lombaers nam hierna knap de stelling over en wist op een overtuigende manier te winnen. Hierdoor mag hij de laatste ronde verliezen en heeft hij alsnog zijn norm. Bij deze van harte gefeliciteerd met deze prachtige prestatie. (3,5 – 3,5)

Van links naar rechts: Daniel Hausrath, Christian Braun en Alex Suvorov

Hierna was het Fatih die ons weer op voorsprong bracht. Fatih stond lange tijd slecht In de tijdnood fase wist Fatih het tij te keren. Hij maakte de stelling gelijk en kreeg hierna een complex maar gewonnen eindspel op het bord. Het was gewonnen maar Fatih moest alles heel goed berekenen om het volle punt in de wacht te slepen. (4,5 – 3,5)

Michael was degene die de overwinning in de wacht wist te slepen. De opening met wit was niet echt om over naar huis te schrijven, maar toen het eindspel op het bord kwam wist Michael langzaam kleine plusjes te verzamelen. En hij wist al deze plusjes zeer knap te verzamelen. Een zeer goed gespeeld eindspel! (5,5 – 3,5)

Als laatste was Christian bezig. Christian moest winnen om zijn GM norm te kunnen halen. De partij ging erg gelijk op maar Christian had 1 kans om de partij te winnen met 49.e6!! Dit was echter erg complex. Zeker als je bedenkt dat je een pion gratis kan slaan. Hierna probeerde Christian het nog lang, maar de tegenstander verdedigde zich goed. (6-4)

Met deze mooie 6-4 overwinning zou Ed erg blij zijn. Er waren mooie partijen, fraaie zetten, veel spanning en een overwinning aanwezig tijdens deze inhaalwedstrijd. Tevens wist ZL 4 dik te winnen. Ter nagedachtenis hadden ze het bord leeg gelaten en met de stukken hadden ze de naam ED gemaakt.  Zoals het altijd gaat in rouw gaat het leven gewoon verder in hetzelfde tempo en voor de nabestaanden lijkt het leven een stuk trager te gaan. De laatste ronde van de competitie is al zaterdag. We hebben nog een hele kleine kans om te degraderen. Maar dan moet Stukkenjagers 5,5 bordpunten meer dan ons halen.

Zuid Limburg 1RatingPaul Keres 1RatingRonde 6
Hausrath, D. (Daniel)2472Lombaers, P.J. (Peter)23440 – 1