Zuid Limburg 1 sluit af met een remise

Voor de laatste ronde van de competitie mochten we afreizen naar Bunschoten. En Passant was zo aardig om een lokaal ter beschikking te stellen om de laatste ronde van de meesterklasse te spelen. Wij hadden nog een zeer kleine kans op degradatie als we dik zouden verliezen en Stukkenjagers dik zou winnen. Dus we mochten niet te licht denken over de wedstrijd.

Het begin was redelijk rustig. Lennert maakte snel remise tegen Arthur de Winter die zo zijn IM norm veilig kon stellen. (0,5-0,5) Vlak hierna was het Ivo die ook remise maakte. Hij had optisch een plusje maar niet echt een idee om een winstplan te verzinnen (1-1)

Het eerste volle punt werd behaald door Roel. Zijn tegenstander plaatste een zeer gevaarlijk dameoffer. Mij leek het niet helemaal correct maar Roel vertelde mij dat het gevaarlijker was dan het leek. Roel had alles onder controle totdat hij 30.f4?? speelde. Gelukkig miste zijn tegenstander 30.Txh3! waarna Roel de partij kon winnen (2-1)

Amstelveen maakte hierna gelijk toen ik verloor. Ik stond de hele partij iets minder, maar op zet 35. gaf ik de partij weg. Ik miste hier helemaal dat ik 35…Dc7! kon spelen. Als ik dit gevonden had, kon ik zelfs voor de winst kunnen spelen. Hierna ging het snel bergafwaarts (2-2)

Hierna was het Christian die een zeer solide remise maakte. Ondanks dat de partij 59 zetten duurde, maakte geen van de spelers geen enkel foutje. Een echte grootmeester remise dus (2,5-2,5)

Hierna was Daniël die zijn partij won. In een zwaar seizoen voor Daniël vroeg Daniël om hem dit keer op een lager bord te zetten. En op bord 7 leverde hij de perfecte partij af. Een mooi slot voor Daniël. Die volgend seizoen zeker zijn vorm terug gaat vinden (3,5-2,5)

Hierna was het Fatih die remise wist te maken. Hij had remise geweigerd in een betere stelling. Maar vlak hierna maakte hij een grote fout waardoor hij slecht kwam te staan.  Hierna verdedigde hij echter nauwkeurig en wist zo toch nog remise te maken (4-3)

Vlak hierna maakte Amstelveen weer gelijk toen Borna verloor in een ongelijk loper eindspel. Ik denk dat Borna op zet 36 remise had kunnen maken met g5! in plaats van La3? Hierna maakte zijn tegenstander het fraai uit. (4-4)

Gelukkig hebben wij good and jong Ruud in ons team die er altijd is om een goede partij af te leveren. Ruud speelde de perfecte partij en wist langzaam een plusje te krijgen. Hierdoor forceerde hij de beslissende blunder op zet 39.Lc1?? waarna Ruud overtuigend de partij won (5-4)

Helaas wisten we de wedstrijd niet te winnen. Jonas stond goed in het middenspel maar hij verloor al zijn voordeel. In het eindspel moest hij vechten voor remise. Dit ging lang goed maar op zet 70 ging Jonas de mist in door Ta5?? te spelen. 70…Ta4 zou remise maken. (5-5)

Met dit gelijkspel eindigen we op de 7de plaats met 1 matchpunt meer dan vorig jaar. Ook hebben we dit jaar 0,5 bordpunt meer gehaald. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat ons team volgend jaar wederom meer bordpunten en matchpunten gaat halen. Als je dit maar lang genoeg volhoudt, word je vanzelf een keer kampioen!

Van de gezamenlijke laatste ronde in de Meesterklasse zijn door Frans Peeters foto’s gemaakt die met de volgende link te bekijken zijn: foto’s slotronde.

Zukertort Amstelveen 1RatingZuid Limburg 1RatingRonde 9
Peelen, P. (Piet)2327Baltic, F. (Fatih)2299½ – ½