Zuid Limburg 3 doet goede zaken

In de inhaalwedstrijd uit ronde 6 van 11 februari tegen De Juiste Z 1 (de nummer laatst op de ranglijst), die wegens het overlijden van Ed Vos was uitgesteld naar 25 maart, deden we met Zuid Limburg 3 erg goede zaken. Na de winst 2 weken geleden tegen Gardé werd er weer gewonnen, en wel met 6-2 (ook lekker voor de bordpunten). Met stip werd er gesprongen naar de 5e plaats, maar helemaal veilig zijn we nog niet, aangezien er dit seizoen uit de 8 3e klassen er maar liefst 4 nummers 8 degraderen (net als alle nummers 9 en 10) aan het einde van het seizoen.

Sander en Guus waren verhinderd, terwijl op de wedstrijddag Rien zich afmeldde met griepklachten. Gelukkig was al snel een vervanger gevonden in de persoon van Ger, door het voorspelde hondenweer ging zijn wandelafspraak niet door. Even voor 13 uur kreeg Bob een telefoontje van Jan dat hij in de file op de A76 stond en dus later zou arriveren. Een dikke 10 minuten na de start van de wedstrijd, die onder leiding stond van Rick met assistentie van Claudia, verscheen Jan (bord 2, wit) achter het bord om niet veel later de felicitaties al in ontvangst te mogen nemen. ZIjn tegenstander gaf op zet 11 een pion weg en had geen zin om de rest van de middag te verdedigen en gaf een zet later op.

Het duurde daarna natuurlijk een hele tijd voordat de volgende partij klaar was. De eer was voor Barry (bord 4, wit), die tot nu toe een goed seizoen draait. in het middenspel wist hij een vrije d-pion te creëren, maar er stonden nog veel stukken op het bord, zodat het nog een hele klus zou zijn om deze aan te overkant te krijgen. Gelukkig begon zijn tegenstander stukken te ruilen, zodat zijn voordeel steeds groter werd. Toen er nog van beide kanten een toren (met een heleboel pionnen, inclusief de nog steeds vrije d-pion) op het bord stond, werd het tijd voor de zwartspeler om op te geven.

Subersub Ger (bord 7, zwart) kreeg een vleugelgambiet tegen. Voor de geofferde pion kreeg de witspeler niet echt een aanval van de grond. Ger wist het centrum te stabiliseren en een wanhoopsoffensief van wit af te slaan met pion- en kwaliteitswinst.

Op het hoogste bord had Tom (bord 1, zwart) de altijd gevaarlijke Rene Snoeck als tegenstander. In het vroege middenspel werd het al snel scherp met tegengestelde rochades. Tom offerde een kwaliteit om dichtbij de witte koning te komen, maar een paar zetten later offerde hij zijn paard op het verkeerde veld (c3 in plaats van b2). Uiteindelijk had de witspeler het verste gekeken en maakte hij het op een mooie manier af. Een analyse is hieronder te vinden.

Ties (bord 6, wit) nam in het vroege middenspel veel risico door een pion bij de zwarte koning te pakken en moest dit even later bekopen met stukverlies, weliswaar wel voor 2 pionnen. De stelling bleef complex en na een dreigende opmars van de witte g- en h-pion bezweek de zwartspeler uiteindelijk onder de druk. Eén matchpunt al binnen.

De tegenstander van Ingrid (bord 8, wit) wachtte een beetje lang met het in veiligheid brengen van de koning, waardoor wit een prettig initiatief kreeg. Nadat de zwarte koning op zet 18 eindelijk rocheerde, had Ingrid even later een pion te pakken en liet daarna niet meer los. Nu zelfs twee matchpunten binnen!

Bij Ruud (bord 3, zwart) ging het niet van een leien dakje. In een complex middenspel was zwart op zet 24 opeens een pion op g6 kwijt, maar toen 2 zetten later een loper op hetzelfde veld verscheen (foutje) kon Ruud met een kleine combinatie 2 lichte stukken tegen de kwaliteit veroveren. De rest was daarna niet meer moelijk.

De laatste partij, die nog bezig was, was die van Bob (bord 5, zwart). Ondanks verwoede pogingen om een voordeeltje te krijgen neutraliseerde de witspeler alle zwarte pogingen. Er werd afgewikkeld naar een gelijkstaand eindspel, waarin Bob het gevoel voor gevaar even helemaal kwijt was. Na enkele foutieve zetten (waaronder een pionnenruil op d5) bleef hij zitten met een kreupel paard op a8 tegen een sterke witte loper, resulterend in pionverlies. Wit wist uiteindelijk zijn voordeel met vaste hand te verzilveren.

Door deze mooie 6-2-overwinning stegen we zelfs naar de 5e plaats! Op zaterdag 1 april staat alweer de volgende belangrijke wedstrijd voor de deur, thuis (in Stein) tegen Dubbelschaak ’97 1. Het team uit Boxtel staat nu 1 matchpunt onder ons, met een overwinning zouden we helemaal veilig kunen zijn. Maar het team uit Boxtel heeft de punten natuurlijk ook hard nodig, het zal een spannende wedstrijd worden!

Zuid Limburg 3RatingDe Juiste Z 1RatingRonde 6
Vrouenraets, T.J.M. (Tom)1846Snoeck, R.S.J. (René)19130-1
Fober, J.H.G. (Jan)1925Gendarme, J.P. (Pierre)17821-0
Lemmers, R.M.T. (Ruud)2026Bokern, P. (Paul)18211-0
Braeken, B.H.J. (Barry)1937Kluten, R.G.J. (Roy)17801-0
Merx, B.H.M. (Bob)2031Daemen, J. (Jules)16470-1
Dumont, T.C.W. (Ties)1788Werts, F. (Frits)16411-0
Schaffhausen, G. (Ger)1935Spee, J. (Jean)17101-0
Voigt, I. (Ingrid)1956Lemmens, P.J.M. (Paul)15681-0
Gemiddelde Rating:1931Gemiddelde Rating:17336-2

Voor de volledigheid geef ik ook nog de uitslagen van en stand na ronde 7, daarbij nog aangetekend dat de inhaalwedstrijd tussen koploper Zuid Limburg 2 en Maastricht 1 nog moet worden gespeeld (op 8 april).

Na afloop van de wedstrijd had Ruud de eters (inclusief aanhang!) bij hem thuis uitgenodigd voor een Chinese en Indische rijsttafel (waarvoor dank!). De keuze voor de winnaar van de MOTM-beker was natuurlijk niet lastig (winstpartij / organisator van een Oosterse smulpartij bij hem thuis / beschikbaar stellen van de eigen oprit voor de patserbak van Sander), Ruud mag er minimaal 1 week van genieten…

Tenslotte vinden jullie hieronder nog enkele foto’s van de wedstrijd, met dank aan Rick en Tom! Ik kan er niets aan doen dat ik zo vaak op de foto sta 😉.