Zuid Limburg 3 “En Garde“

ZL 3 mocht zaterdag 11 februari in het Brabantse Soerendonk aantreden tegen Gardé. En garde is een bekende kreet uit de schermsport en in feite een waarschuwing: let op, de strijd begint! Een scherpte die ook kenmerkend is voor de schaaksport. Toch heeft de naam Gardé een andere herkomst: in het Pools betekent gardé dat de dame aangevallen staat, het equivalent dus van de koning die schaak staat. In ons taalgebied zeggen wij dan plechtig dat de dame “en prise” staat (of – wat platter- de dame staat “in”). Tegen de gewoonte in begin ik dit verslag dan ook met mijn eigen partij, want reeds op zet 14 stond mijn dame en prise na het innemen van de giftige b-pion op zet 13. Sla nooit op b2, ook niet als het goed is, en al helemaal niet op zet 13! Maar ik ben niet bijgelovig en na rijp beraad besloot ik haar zelfs te offeren voor toren en paard (en een pionnetje dus):

Hoe barbaars! – dacht wellicht ook mijn tegenstander en prompt verpestte hij een beetje zijn stelling vanaf zet 14. tot aan 24. Vanaf hier ging ik vol overtuiging op winst spelen met twee paarden tegen een slechte loper. Mijn tegenstander ging echter wel goed keepen en de partij bleef gecompliceerd. Ik vermoed dat een grootmeester met zwart gewonnen zou hebben, maar na lang manoeuvreren kwamen we op mijn verzoek na 55 zetten remise overeen.

Mijn partij was de laatste en fixeerde de uitslag op 2½-5½ in ons voordeel, een winst die we vooraf op papier enigszins mochten verwachten. De overige remises waren van Bob, Tom, Barry en Guus.

Bob kreeg zijn favoriete opening op het bord, miste ergens een goed plan (bepaald niet eenvoudig allemaal overigens) en berustte na 26 zetten in het zwarte remiseaanbod, toen hij inmiddels ietsje minder stond.

Tom speelde een nieuwe opening, maar kreeg een complexe variant voorgeschoteld. Zijn tegenstander mishandelde de opening, maar Tom twijfelde en bood reeds na negen zetten remise aan, hetgeen de witspeler, heel opgelucht, meteen accepteerde.

Barry stond na geduldig manoeuvreren ietsje beter en kwam in het vroege eindspel op zet 29 eveneens remise overeen.

Guus kreeg een zeer goed eindspel met een zwarte zwakte op e6 maar liet de stelling vervlakken met afwikkeling naar een pionneneindspel dat remise was.

De overwinningen waren voor Ruud, Jan en Ties.

Ruud speelde met vaste hand een strategisch sterke partij waar zijn tegenstander geen noemenswaardig verweer tegen had en rondde het af met een loepzuivere paardzet.

Ties speelde een partij die tactisch nogal op en neer ging totdat zijn tegenstander zich lelijk verslikte.

Jan wist in een vroeg stadium de witte pionnenstructuur lelijk te versplinteren, waartegen het witte loperpaar niet opwoog. Hij wist dit voordeel technisch perfect en efficiënt te verzilveren.

Jan werd bij restaurant Da Milano in Geleen dan ook terecht uitgeroepen tot Man Of The Match.

Jan Fober ontvangt de Man of the Match beker

Zo is na de tragische februarimaand het nieuwe kalenderjaar voor ons positief ingezet. Geheel in de geest van Ed, zou ik tot slot nog willen zeggen!

Gardé 1RatingZuid Limburg 3RatingRonde 7
Daamen, F.M. (Ferry)1991Merx, B.H.M. (Bob)2031½ – ½