ZUID LIMBURG 3 VERSLAAT KAMPIOENSKANDIDAAT EINDHOVEN 1

Zaterdag 4 november was het dan zover. In de mooie speellocatie van DJC in Stein speelden alle teams van Zuid Limburg hun thuiswedstrijden en ons team mocht aantreden tegen het sterke achttal van Eindhoven 1. Ik zou kunnen verwijzen naar de website van Eindhoven voor het verslag van deze wedstrijd maar ik wil jullie mijn bevindingen als non-playing captain niet onthouden.

Het eerste wat opviel is dat in het team van Eindhoven 1 vrij veel senioren spelen. En het was goed om te zien dat de “oudjes” (waar ikzelf ook toe behoor) nog een behoorlijk potje kunnen schaken! Het tweede opvallende was de afwezigheid van Bas van de Plassche; hun speler met de hoogste rating. Daardoor nam onze hoop op een goed resultaat toch wel enigszins toe.

Het verloop van de partijen was als volgt:

-Bart speelde op bord 5 tegen Ludo Tolhuizen die een soort Colle systeem op het bord zette. Heel solide maar ook een beetje saai. Het evenwicht werd nergens verstoord en Bart had geen moeite om het remiseaanbod van wit op de 16e zet aan te nemen.

-Vrij snel daarna konden de stukken bij Ingrid al in de doos. Zij kreeg op bord 4 met wit een bekende variant van de Siciliaanse draak op het bord. Er was dan ook niets aan de hand tot de 15e zet toen Ingrid Dg5 speelde waarna zwart het thematische kwaliteitsoffer Txc3 kon spelen. Daarna had Ingrid nog kunnen vechten door 19. Kb1 te spelen in plaats van de blunder Te1. Want hierdoor kon haar tegenstander Oscar Torcal met 19 …Pc4 het vonnis voltrekken. Niet zo’n beste dag voor Ingrid deze keer.

-Vervolgens kwamen de partijen van Marcel F en Henk tot een einde.

Op bord 7 kwam Marcel goed uit de opening tegen Kiran Anginthaya. Met de provocerende zet 12….b5 probeerde Marcel de stelling te compliceren maar zijn jonge tegenstander hield het hoofd koel en de stelling bleef in balans. Op de 20e zet offerde Marcel de kwaliteit op e5 wat in feite in een geforceerde remise resulteerde.

Op bord 6 speelde Henk tegen Jeroen van de Put; de teamleider van onze gasten. Zoals we weten van Henk wordt de partij met wit solide opgezet. De stelling bleef min of meer gelijk totdat zwart op 21e zet de pion naar e5 opspeelde. Dat was een slechte zet waardoor de zwarte pionnen stelling werd verzwakt. Henk had dit kunnen afstraffen door op de 25e zet b5 te spelen waarna wit de beide torens op de 7e rij krijgt. Met het door Henk gespeelde h4 bleef wit ook voordeel behouden, maar met en met wist zwart zich aan de druk te ontworstelen en werd op de 36e zet tot remise besloten.

-Mijns inziens werd de meest correcte partij door Jack op bord 8 gespeeld. In een wat minder bekende variant van het Frans kreeg Jack duidelijk voordeel met wit, mede doordat zijn tegenstander Hans Bosscher het nogal passief speelde. Allereerst verhoogde Jack de druk door de h-pion naar h5 te dirigeren. Daarna volgde de geplande piondoorbraak op d5, waarna de zwarte stelling niet meer houdbaar bleek. En dus winst na 32 zetten.

-En toen was de tussenstand dus 2,5-2,5 met de eerste 3 borden nog volop bezig. Als eerstvolgende wist Jozef met zwart de buit binnen te halen. Van uit de opening had Jozef een prettige stelling opgebouwd, die tot de 24e zet min of meer in evenwicht was. 24….Pe5 was echter niet zo’n beste zet van Jozef ( beter 24…Pe8) want hierdoor had zijn tegenstander Jan Vosselman met 25 Lxe5 zelfs een licht voordeeltje kunnen krijgen.Maar hoe raar kan het gaan ; wit beging met 25 Ph4 een blunder die na 25… Pg4 zwart winnend voordeel gaf. En deze wending niet mogelijk geweest na 24….Pe8. Er werden nog een tien-tal zetten gespeeld maar het afmaken was Jozef natuurlijk wel toevertrouwd.

-En daarmee kwam de tussenstand op 3,5-2,5. Echter Marcel vH op bord 1 en Marcel W op bord 2 hadden beiden lastige stellingen op het bord.

Bij Marcel vH ging het deze keer niet zo goed in de opening. Hij maakte daarom de keuze met een Hippo-opstelling verder te gaan en zoveel mogelijk dicht te schuiven. Daarmee werd het een lange laveerpartij. Pas op de 28e zet werd het eerste stuk geruild, met alle pionnen nog op het bord. En op de 62e zet had de witspeler Luuk van Kooten na lang zwoegen een stuk geofferd voor 2 pionnen. Maar, ook daarmee was nog niet duidelijk of de zwarte blokkade kon worden geslecht. Dit was de situatie toen Marcel W op bord 2 op de 74e zet remise overeenkwam met zijn tegenstander Jos Sutmuller. Ook dit was dus een lange partij waar Marcel heel goed uit de opening was gekomen; verzuimde met 12 Lg5 (ipv 12 Pb3) groot voordeel te behalen en vervolgens met 14 0-0 ook nog een pion achter kwam te staan. Dit voordeel wist zwart echter niet uit te buiten. Hij offerde zelfs wat pionnen voor aanval maar dit had verkeerd kunnen uitpakken voor zwart als Marcel 57 Dxg5 ipv Pxg5 had gespeeld. Nu belandde het paard in een eeuwige penning en was remise door eeuwig schaak een feit.

-En nu komt het verrassende slot: vrijwel gelijktijdig met de remise op bord 2 ging Luuk voor remise door zetherhaling, hetgeen Marcel natuurlijk onmiddellijk accepteerde.

Het is niet als zodanig vermeld in het verslag van Eindhoven, maar ik heb toch sterk de indruk dat Luuk in de veronderstelling was dat met zijn remise op bord 1 de einduitslag 4-4 zou worden.

En ik neem aan dat als hij de correcte tussenstand had geweten, hij nog wel een uurtje achter het bord had plaats genomen!?

Hoe het ook zij, we hebben een mooie overwinning behaald op dit sterke en sportieve team.

Zuid Limburg 3RatingEindhoven 1RatingRonde 3
Haren van, M.A.R. (Marcel)2062Kooten van, L. (Luuk)2251½ – ½