Zuid-Limburg 5 houdt de nul vast

De uitwedstrijd van ZL5 tegen De Combinatie uit Asten was een heus degradatieduel. Beide teams stonden na vijf ronden op nul punten onderaan in klasse 4H. Voor ons de eerste wedstrijd dit seizoen waar we een team troffen met een gemiddeld lagere rating. Ons ratingoverwicht bleek echter geen garantie voor een goed resultaat. Na een 5-3 nederlaag komt degradatie gevaarlijk dichtbij. Maar tot de laatste minuten had de uitslag ook nog 3-5 kunnen zijn.

Grootste deel van de wedstrijd heb ik als toeschouwer meegemaakt, omdat ik ongebruikelijk snel klaar was (remise). Dat lag niet aan mij, maar aan het snelle zetten van het zeer jonge Brabants jeugdtalent tegenover me. Bij rondkijken op de andere borden werd duidelijk dat er niet zomaar een ruime overwinning voor één van de teams in zat.

De echte spanning begon na de tijdcontrole bij een tussenstand van 3-3. Nog twee partijen te gaan dus, en allebei onduideliijk. Aan bord 4 was het een strijd van een loperpaar aan onze (zwarte) kant tegen een paardenpaar bij de tegenstander en elk ook nog twee torens (namen van spelers kun je opzoeken op Netstand). De zwarte stukken leken steeds actiever te worden, terwijl wit een lastige gedekte vrijpion had. Ik heb geen idee van de computerevaluatie, maar als toeschouwer zag ik allerlei tactische motieven en tegentrucs en vermoedde dat het ergens bij toenemende tijdsdruk wel tot een beslissing zou komen. Op bord 8, ook zwart voor ons, had zwart een kwaliteit tegen eerst twee pionnen, en intussen nog maar één. Die stelling was minimaal remise, maar zwart speelde bijna voortdurend op de 30 seconden increment en moest zijn tijd in de gaten houden.

En toen ging het mis. Aan bord 4 een simpele paardvork die een toren kostte. Aan bord 8 een nog groter drama. Zwart had met knap spel een gewonnen stelling bereikt, maar ging helaas door de vlag.

De Combinatie 2RatingZuid Limburg 5RatingRonde 6
Loomans, J.M. (John)1931Schilperoort, J. (Jeroen)1948½ – ½