5-1…

Na drie nederlagen op rij stonden we met Voerendaal 2 bijna onderaan in de Hoofdklasse van de LiSB. Precies één team stond onder ons. Winst in de vijfde ronde zou daarom zeer prettig zijn.

We speelden uit tegen Schaesberg 1, koploper in onze klasse. Gelukkig zegt zoiets dit jaar weinig. Iedereen kan van iedereen winnen, dus we waren verre van kansloos. Sterker nog, op basis van de ratings waren we zondag licht favoriet. Nadat we allemaal een parkeerplek hadden gevonden en naar de speelzaal waren gewandeld (dit keer Brasserie Jolo’s en niet het vertrouwde Streeperkruis), konden we aan de slag.

Op bord 1 (Maarten-Jan tegen Karel Zwakhalen) en bord 3 (Ingrid tegen Leo Maessen) zag het er al na de opening goed uit. De twee mannen van Schaesberg stonden onder druk en onze kanonnen waren aan het zoeken hoe ze verder konden komen.

Een hele tijd later was de situatie vrijwel hetzelfde. Alleen de stelling van John (tegen Rudi Seip) was veranderd. Waren zijn pionnen op f5 en e5 een sterkte of een zwakte? Moeilijk in te schatten voor het publiek. Bij Bob tegen John Cörvers werd het snel remise. In hun partij werd het nooit spannend, dus een terechte uitslag. Netjes van Bob, want John is een sterke speler.

Roger was als volgende klaar (tegen Bert Coenen). Eerst leek hij wat initiatief te hebben, later (toen alle zware stukken waren geruild) maakte ik me wat zorgen over zijn pion op b4. Die zwarte pion stond ver weg van de rest. Kon Roger die wel blijven verdedigen? Gelukkig lukte het Bert niet om die pion te winnen. Het remiseaanbod van Bert werd snel door Roger geaccepteerd.

Mijn eigen stelling (tegen Jan Heijenrath) was ondertussen de verkeerde kant opgegaan. Na de opening was ik tevreden. In het vroege middenspel miste ik een kansrijke zet. Ik had de zet wel gezien, maar dacht dat het niet zou werken. In de analyse bleek die zet een stuk gevaarlijker te zijn, dan ik had ingeschat. Allerlei spannende varianten kwamen in de analyse met Jan op het bord, maar het leek allemaal prima voor zwart. Na het missen van die kans kwam ik langzaam in de verdrukking. Een paard en een loper stonden passief te verdedigen, terwijl Jan de vrijheid en tijd had om zijn stelling te verbeteren.

Terwijl ik aan het puzzelen was, lukte het Maarten-Jan om de verdediging van Karel te kraken. Een verdiend punt en daarmee een 2-1 voorsprong voor ons.
Bij mijn partij draaide het opeens. Jan slaagde erin twee verbonden vrijpionnen te creëren, maar dat pakte juist voor mij heel goed uit. De pionnen op d5 en c4 blokkeerde ik met een toren (op c5) en een paard (op d6). Zijn witveldige loper was plots gehandicapt en niet alleen de pion op c4, maar ook een belangrijke pion op g5 werden zwaktes. Vlak daarna kon Jan het verlies van de pion op g5 niet meer voorkomen en toen gaf hij prompt op. 3-1 voor ons!

Ingrid wist, net als Maarten-Jan, een overtuigend punt binnen te halen. 4-1 en daarmee waren beide matchpunten binnen. John zette de kers op de taart. Iets voor het einde dacht ik dat zijn remise was. Met D+K tegen pion+K had hij groot materieel voordeel, maar de pion van Rudi stond op h6 en bovendien had die zijn koning dichtbij, terwijl de koning van John ver weg stond. Wat er in die laatste zetten is gebeurd, weet ik niet. Wel dat John het toch wist te winnen en daarmee zorgde voor een prachtige 5-1 eindstand.

De volgende ronde is op zondag 12 mei. Dat is de thuiswedstrijd tegen DJC Stein 1. Een gevaarlijk team. Net als wij!

De foto’s bij dit verslag zijn van Rick Wagemakers.

Schaesberg 1RatingVoerendaal 2Rating5e ronde
Zwakhalen, K.M. (Karel)1811Oosterman, M.J. (Maarten-Jan)19670 – 1