Acht op een rij voor ZL4!

“Omdat de carpoolparkeerplaats in Neerbeek bij de vorige uitwedstrijd vol was (en (te) klein is), zullen we over een kleine 3 weken op de volgende (carpool)parkeerplaats verzamelen:
Sint Antoniusplein in Urmond. Neem de afslag Urmond op de A2 en neem de Nieuwe Postbaan richting Urmond/Van der Valk. Neem in de bocht naar links de afslag naar rechts (Graetheidelaan0 en blijf deze straat volgen. Het Sint. Antoniusplein zie je na een paar honderd meter aan de linkerkant.”

Aldus de uiterst gedetailleerde en nauwkeurige instructie van onze onvolprezen teamleider Bob Merx, inclusief google link met streetview. Niettemin bleef een aanzienlijk deel van het team de oude karresporen volgen: parkeerplaats Neerbeek of Van der Valk Urmond, beide achterhaald. Symptoom van een slechte voorbereiding? Dat zou je denken, maar de energie bleek volledig in de schaaktechnische voorbereiding te zijn gestoken, want enkele uren later werd De Baronie verpletterd met 6-2! En we mogen Bob nu geruststellen dat de nieuwe carpoolplek van zijn kinderziekte is ontdaan.

De winst op De Baronie was de achtste op rij, het seizoen ‘22-‘23 meegerekend, een ongekend succes! De teamwinst was overtuigend, maar niet helemaal recht-toe-recht-aan. Er was aan de borden het een en ander te beleven, en niet alles ten faveure van ZL4.

De eerste klap werd reeds binnen het tweede speeluur uitgedeeld door Guus, nadat zijn tegenstander in aanvallende verdwazing een stuk weggaf (schaakblindheid?).

Sander volgde vrij snel met een remise in een iets betere stelling die wel het een en ander voor hem beloofde maar ook moeilijk te overzien was.

De tweede winst was van de hand van Gino. Gino was zeer goed voorbereid op de door zijn tegenstander gekozen Grand Prix Attack en het leek wel alsof deze dat aanvoelde blijkens zijn wat weifelende manoeuvres. Ook daar wist Gino goed raad mee via een goed voorbereide en beslissende koningsaanval met zware stukken. Een soort van Grand Prix Attack reversed zou je dus kunnen zeggen.

Mijn eigen partij verkeerde inmiddels in een interessante en kritieke fase nadat mijn tegenstander een wat optimistisch vernietigingsoffer tegen mijn koningsstelling had gebracht. Dat soort situaties zijn altijd tricky, zo ook deze. Ik vond het juiste plan met een counter in het centrum en mijn opponent wankelde. Helaas greep ik door onnauwkeurige calculatie alsnog mis, met een dynamische zetherhaling rondom mijn monarch als resultaat. Remise dus, voor mij een lichte teleurstelling maar voor het team niet verkeerd.

Ties had zich aan het eerste bord wat in de nesten gewerkt in een complexe opening met het bekende pionoffer op c4 in het half Slavisch. Hij wilde koste wat kost het initiatief vasthouden en investeerde een stuk om de strijd gaande te houden. Zijn tegenstander ving dit koelbloedig op. Ties zag terecht af van het spelen van het ontstane kansloze eindspel en gaf op.

De zaken werden weer rechtgetrokken door Bob die de kromme manoeuvres van zijn tegenstander scherpzinnig te lijf ging met als resultaat een ingesnoerde koningsvleugel. Het pleit werd vervolgens beslecht met een bommentapijt tegen de niet gerocheerde koning.

Met inmiddels vier punten kwam het vervolgens aan op de partijen van Jan en Leon. Die stonden inmiddels uitstekend, dus er was geen vuiltje meer aan de lucht. Na wat wisselvallige schermutselingen in de opening kwam Jan in een slechte positie terecht. Na een aanvankelijk uitstekende en doelgerichte aanpak door zijn tegenstander verslikte deze zich en keerden de kansen volledig. Na nog een onnauwkeurigheid resteerde voor Jan een totaal gewonnen eindspel. De Baroniespeler – het moet gezegd – speelde dit nog beschamend lang door.

Het slotakkoord was voor Leon. Zijn tegenstander speelde een – in mijn ogen – nogal twijfelachtig gambiet en wist de beoogde compensatie dan ook niet waar te maken. Leon bleef zijn pionnetje lang voor, maar gaf het uiteindelijk terug in een gelijkstaand eindspel. Dit werd door zijn tegenstander tactisch mishandeld en Leon kwam opnieuw een pion voor, ditmaal met fatale consequenties. De reservebril van Leon was inmiddels gesneuveld, maar het resterende eindspel K-T-pion tegen K-T werd door hem zelfverzekerd naar winst gevoerd. Uit het boekje!

Bij Akropolis in Geleen werd het na afloop nog laat en gezellig. Voorzitter Luc Zimmerman had zich bij ons gevoegd en de uitreiking van de MOTM bokaal kreeg daardoor nog een officieel tintje. De genomineerden waren Leon en Bob. Dit keer dus een keuze tussen subtiel schaak en powerschaak. De meeste stemmen gingen naar Bob.

Last but not least: dank aan Guus voor de mooie foto’s tijdens de wedstrijd.

De Baronie 1RatingZuid Limburg 4RatingRonde 4
Oomen, A.M.J.G.M. (Rens)2048Dumont, T.C.W. (Ties)18881 – 0