Huub van Dongen Memorial 2023

Een toernooi waar ik jaarlijks aan probeer deel te nemen is het Huub van Dongen Memorial dat georganiseerd wordt door mijn ‘oude’ club Dubbelschaak (Boxtel).

Met dit toernooi houden ze de herinnering aan een mooie schaker en een mooi mens in ere. Huub heeft veel betekend voor de NBSB (jarenlang voorzitter), Dubbelschaak en De Waltoren (zoals de club heette voor de fusie met De Gestelse Pion). Naast zijn liefde voor de houten poppetjes was Huub ook breed geïnteresseerd in cultuur en dat proberen de organisatoren terug te laten komen in het toernooi. Elk jaar is het weer een verrassing wat er naast het schaken op het menu staat. Op zaterdag 24 juni stond de 10e editie alweer op de agenda. Het muzikale duo, met de toepasselijke naam, ‘Two of Us’ zorgde voor de culturele inslag. Heerlijke muziek, van vooral de Beatles, Simon & Garfunkel en andere helden van weleer, klonk er tussen de partijen maar ook tijdens de partijen. Zelf vind ik dit een fantastisch concept. Lekker potje schaken en ondertussen de liedjes mee neuriën. Een leuk noemenswaardig feitje is dat de muzikale heren, Jos en Adrie, zwagers zijn van Huub. Daarnaast is ook altijd Pieternel aanwezig, de partner van Huub. Zelf schaakt ze niet maar komt toch elke keer weer naar het toernooi toe om iedereen aan te moedigen en oude relaties weer te ontmoeten. Leuk Pieternel, ik hoop dat je nog jaren bij het toernooi betrokken blijft!

Het toernooi bestaat uit 7 ronden met een tempo van 20 min p.p.p.p. Dit jaar had de organisatie besloten twee groepen te maken. De A-groep was toegankelijk voor iedereen. Schakers met een rating <1700 konden ervoor kiezen om in de B-groep deel te nemen. Voor de deelnemende SV Voerendalers betekende dit dat alleen Henk Gommer in de B-groep aantrad en dat ik, Marcel Winkels, Bart van der Zwet en Bert Smeets in de A-groep ten strijde trokken. In de A-groep deden er twee IM’s mee. Manuel Bosboom was met een rating van 2394 de hoogste gerate speler. Herman Grooten, de tweede IM, is wat teruggezakt en heeft een rating van 2223. Verder deden er ook twee FM’s mee, Alan van der Heijden (2281) en Ton van der Heijden (2291). Na de titelhouders was ik de vijfde op de ratinglijst.

Voor Bert was de nieuwe toernooiopzet met twee groepen wel wat zuur. Met een rating van 1716 kreeg hij toch wel (te) zware kost te verwerken. Met een slechts een halfje vond hij het toch een gezellig toernooi.

De andere Voerendalers lieten zich van hun beste kant zien. Allen hebben het beter gedaan dan hun plaats op de ratinglijst. In de B-groep had Henk zelfs in de laatste ronde nog kans op een gedeelde eerste plaats. Helaas voor Henk was de rating favoriet van de B-groep een maatje te groot. Henk eindigde op de zesde plaats van de 18 deelnemers.

Marcel eindigde op een gedeelde 8e plek van in totaal 34 deelnemers. Helaas viel hij buiten de prijzen maar had wel een mooie scalp te pakken. Hij won van Manuel Bosboom!

Bart had een trainingskamp gevolgd met zijn mede-maten van SV Veldhoven. Dit had niets te maken met het versterken van schaaktechnische vaardigen of het inprenten van nieuwe openingssnufjes. Nee, de heren hadden ontdekt dat het drinken van bier de zenuwen in bedwang hield. En als je zonder angst speelt is een stuk meer of minder niet van belang, gewoon door blijven schuiven. In dit toernooi was dat prima gelukt. De Veldhovense boys speelden vrijwel continue aan de bovenste borden. Zo ook onze Bart. Helaas betekende dit voor hem dat hij ook tegen zijn eigen trainingsmakkers moest aantreden en daarmee is het biervoordeel van de baan. Bart eindigde op een verdienstelijke gedeelde 4e plek.

Ik was wel tevreden over mijn eigen spel die dag. Geen makkelijke potjes maar ik kwam slechts een paar keer in de problemen, minder dan normaal. Alleen tegen Herman Grooten had ik niets in te brengen, daar merkte ik toch dat zijn rating wat geflatteerd is. In de laatste ronde speelde ik op bord 1 tegen Alan van der Heijden. Bij winst zou ik het toernooi waarschijnlijk gewonnen hebben (of gedeeld eerste). Reden zat om er eens goed voor te gaan zitten. Met de witte stukken moest ik er toch iets van kunnen breien. Niet dus, na zet 6 ging er al een pion in het doosje zonder enige compensatie. Alan was echter niet zeker van zijn zaak en bood remise aan wat ik heb aangenomen. Daarmee werd ik gedeeld tweede, samen met Herman Grooten.

Het hele toernooiverslag en foto’s is te vinden via deze link. Met dank aan Martien van der Meijden voor het gebruik van de foto’s, afkomstig van de Dubbelschaak-site.