Knappe seizoenstart ZL4 tegen De Drie Torens: 4½-3½

Een nieuwe competitie en het begin van een zeer interessant seizoen 2023-2024. Waarom een interessant seizoen? Omdat het dit seizoen ook weer een flinke krachtsinspanning van ons team zal gaan worden om handhaving in de 3e klasse KNSB te kunnen bereiken. Vorig jaar is Eindhoven 1 uit de 2e klasse gedegradeerd, en komend seizoen bij ons in de klasse ingedeeld. Dit team heeft in de eerste ronde meteen de aspiraties voor dit seizoen duidelijk gemaakt door HSC uit Helmond met maar liefst 7½-½ te verslaan. Daarnaast is er ook dit seizoen weer een versnelde degradatieregeling in de KNSB-competitie van kracht, waarbij in de derde klasse de uiteindelijke nummers 8, 9 en 10 plus de slechtste nummer 7 zullen degraderen. Ook de teamindelingen van de ZL-teams zijn beïnvloed door de diverse transfers die hebben plaats gevonden. Tenslotte spelen wij vanaf dit seizoen niet meer met hetzelfde rugnummer: ‘ons’ vertrouwde nummer 3 is nu veranderd in 4. Desalniettemin begonnen we vol goede moed zaterdag 16 september in Klimmen aan de belangrijke wedstrijd tegen De Drie Torens uit Tilburg, een tegenstander van gelijkwaardige sterkte als ons team.

De wedstrijd begon zeer voorspoedig voor ons. Ties (bord 7) vervolgde waar hij vorig seizoen mee geëindigd was, nl. het verslaan van zijn tegenstander. Ties speelde een strak gedirigeerde partij, waarbij hij duidelijk het partijverloop bepaalde: met een plusje uit de opening gekomen, werd afgewikkeld naar een gunstig toreneindspel. Dit speelde Ties onberispelijk naar winst: 1-0.

Paul (bord 1) was de volgende die het volle punt binnen haalde. In een vlotte aanvalspartij leek hij een overweldigende stelling opgebouwd te hebben. Echter de engine toonde zich niet onder de indruk en beoordeelde de stelling heel lang als gelijk. Pas op het moment dat zijn opponent de dames wilde ruilen, greep de witspeler mis toen hij een geforceerde matvariant overzag (2-0).

In de partij van Tom (bord 3) werden al vroeg in de partij de dames geruild. Daarna manoeuvreerden beide spelers behoedzaam hun stukken over het bord. Even leek het dat zijn tegenstander een plusje bereikt had toen Tom het loperpaar moest afstaan. Huub Leemans zocht vervolgens lang naar kansrijke voortzettingen, maar constateerde dat de witte zwakke pionnen op de damevleugel zwart voldoende tegenspel gaven.  Met niet veel tijd meer op de klok voor wit, kwamen beide spelers remise overeen.

Op bord 4 speelde Leon en ook aan zijn bord werd omzichtig gemanoeuvreerd. Daarbij werden geleidelijk aan stukken geruild, en toen de spelers in een dubbeltoreneindspel waren beland, werd ook hier snel de vrede gesloten (3-1).

Guus (bord 6) speelde met wit en zag zijn goed opgebouwde stelling langzaam als zand tussen de vingers wegglippen. Guus had een pion gewonnen, maar zwart had door de actieve opstelling van zijn stukken een soort positioneel evenwicht bereikt in de positie. Toen Guus op zet 33 besloot om paarden te ruilen bleek zijn tegenstander over een venijnige zet te beschikken die meteen tot stukverlies voor Guus leidde (3-2).

Hierdoor werd het weer even spannend, waarbij er nog drie partijen bezig waren. Gino (bord 2) speelde met wit een ingewikkelde partij tegen Wilbert Kocken, de sterkste De Drie Toren-speler. Rond de 35e zet was een middenspel bereikt, waarbij Gino toren en drie stukken had, tegen twee torens en een ingesloten loper voor zijn tegenstander. In het late eindspel was de witte h-pion sneller dan de zwarte e-pion en boekte Gino een zeer knappe overwinning (4-2).

Bob (bord 8) had een betere stelling bereikt, maar was het niet direct duidelijk hoe hij dit plusje verder kon uitbouwen. Bob wilde remise aanbieden, maar ging voor de zekerheid eerst bij arbiter Luc Cornet kijken wat de exacte tussenstand was, en bood vervolgens remise aan, hetgeen geaccepteerd werd.

Tot slot Jan, op bord 5, speelde een partij, waarbij het evenwicht lange tijd niet verstoord was. Echter op het moment dat Jan zijn zware stukken op de d-lijn wilde verdubbelen, ontglipte hem een dure fout (i.p.v. …Dd8 was …Pd8 beter). Hierdoor kon wit middels e6 de zwarte koningsstelling openbreken en won daarbij een kwaliteit. Na nog een hard en lang gevecht moest Jan helaas op de 76e zet capituleren (4½-3½).

Hiermee behaalde Zuid Limburg 4 een knappe overwinning met 2 belangrijke matchpunten. Een traditie die we binnen ons team al lange tijd kennen, is het uitroepen van de ‘Man of the Match’ en het uitreiken van de bijbehorende wisselbokaal. Sander heeft Paul met deze titel gefeliciteerd en hem de wisselbeker overhandigd. In de volgende ronde moeten we aantreden in Veldhoven tegen de Kempen Combinatie 1, die in de eerste ronde te sterk waren voor Zuid Limburg 3.

Zuid Limburg 4RatingDe Drie Torens 1RatingRonde 1
Stuemer, P. (Paul)2042Bighelaar van den, J.H.A.M. (Joost)19531 – 0