LiSB rapidcompetitie ook gestart voor V5

(door: Bert Bomhoff)

Het rapidseizoen 2022 – 2023 is weer begonnen. Voerendaal doet mee met maar liefst vijf teams, tot verbazing overigens en ongeloof bij de andere verenigingen.  Het 5e team wordt deze keer gevormd door Bert Smeets, Johanna Sturm, John Gerrichhausen en ik. Deze 1e ronde waren wij de thuis spelende vereniging en onze gasten waren DJZ 2, Reuver en Schaesberg 1. Omdat in ons gebruikelijke clublokaal een snelschaakavond werd gehouden, werd onze wedstrijd gespeeld in de kelderruimte. Dat is toch een stuk rustiger. Ik vind die kelderruimte altijd wat klein en een beetje benauwd, maar diverse spelers van de andere verenigingen gaven aan het een prima schaakruimte te vinden.

De sfeer zat er goed in, zoals meestal trouwens tijdens een rapid toernooitje. Is toch wat ongedwongener dan een gewone, lange partij. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat als een partij slecht gaat, je daarna altijd nog enkele nieuwe kansen hebt.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, we hebben er niet veel van gebakken. Alleen Bert Smeets presteerde op niveau ( 1x winst en 2x remise), maar de anderen kwamen er die avond nauwelijks aan te pas. Reuver was duidelijk het sterkste team, niet alleen qua rating, maar ook in de praktijk. Zij wonnen alle partijen en promoveerden zo naar een niveau hoger. DJZ en Schaesberg bleven op niveau, maar wij werden helaas laatste en dus spelen wij de volgende ronde een niveau lager. Maar – en dat is het leuke van de rapidcompetitie – de volgende keer kan het weer helemaal anders vallen en zitten we zo weer een niveau hoger.

Het was een gezellige avond, waar regelmatig flink werd gevochten om de punten. In elke ronde waren er wel een paar partijen die de volle tijd uitspeelden. Gevolg was wel dat we pas laat klaar waren, maar ook dat was voor niemand een probleem. Enige vlekje op de avond was dat ik de partijen van de 2e en de 3e ronde door elkaar haalde, waardoor de kleurverdeling de laatste ronde in de soep liep. Maar gelukkig nam iedereen dat sportief op en hebben we dat snel opgelost.

De volgende ronde is alweer eind februari/begin maart. Benieuwd wie we dan tegen gaan komen.