LISB rapidcompetitie ronde 2: Belevenissen van V3, V4 en V5 in Reijmerstok

Voor donderdag 2 maart stonden in Reijmerstok drie poulewedstrijden op het programma van de tweede ronde uit de LiSB-rapidcompetitie.  Dat betekende dus, dat maar liefs 12 rapid-teams aanwezig waren in Reijmerstok, hetgeen weer een heuse schaakhappening van deze avond maakte. Vorige ronde speelden vier Voerendaalse teams gezamenlijk in Maastricht en nu gaven V3, V4 (in poule A2) en V5 (poule B2) acte de presénce.

Bij binnenkomst in de mooie speelzaal viel in poule A2 al direct op dat Maastricht 1 t.o.v. de vorige ronde flink versterkt was. Het team trad nu aan met de nieuwe spelers Jelmar Veltman (2154) en Maarten van Laatum (2020) in de gelederen en was daarmee dus meteen de grote kandidaat om als poulewinnaar te eindigen. Bij Voerendaal 4 was teamleider Guus van den Akker verhinderd en speelde Frits Verheijen in zijn plaats.

Volgens de reglementen dienen teams van dezelfde vereniging in de eerste ronde tegen elkaar uit te komen. Aldus startten V3-V4 tegen elkaar, hetgeen in een afgetekende 3½-½ overwinning voor V3 resulteerde. Maastricht 1 boekte met dezelfde cijfers een overwinning op DJZ 1. In de tweede ronde speelde V4 tegen Maastricht 1. Roger Hünen, op bord 1, boekte met zwart een fraaie overwinning op de Maastrichtse topman Michal Bodicky (2146), en was hier bijzonder trots op. En terecht natuurlijk! De andere V4 spelers konden helaas geen potten breken tegen dit sterke team, alhoewel schijnbaar John Heuts in tijdnood een unieke kans gemist had. Zo had hij volgens omstanders op enig moment Maarten van Laatum mat in 1 (!) kunnen zetten, waarbij  beide spelers achteraf aangaven dit compleet overzien te hebben. V3 tegen DJZ 1 leverde een verrassende 2-2 eindstand op, mede veroorzaakt door een gigantisch tijdnoodduel tussen Marcel Winkels en Tom Koolen. Hierbij ging Marcel door de vlag, terwijl zijn tegenstander nog maar 1 seconde op de klok had!

In de slotronde kon V3 tegen Maastricht 1 niet verhinderen dat Maastricht 1 met de poulewinst er vandoor zou gaan  (1-3 nederlaag), alhoewel Ger Schaffhausen als enige, een knappe overwinning boekte en met 3 uit 3 de avond zeer goed afsloot. De andere wedstrijd DJZ 1 – V4 eindigde in een gelijkspel (prima winstpartij voor Frits op bord 4). Vervolgens kon de eindstand van deze poule opgesteld worden: 1. Maastricht 1 15½; 2. V3 9½; 3. DJZ 1 6½; en 4. V4 4½.

In poulewedstrijd B2 speelde V5 in de eerste ronde tegen Schaesberg 2. Dit laatste team speelde met slechts 3 spelers, wat John Gerrichhauzen direct een reglementaire winst opleverde.  De wedstrijd eindigde uiteindelijk in een 2-2 gelijkspel, waarbij Bert Smeets ook tot winst kwam. In de tweede ronde speelde V5 tegen Sjaak Mat en wederom eindigde de wedstrijd in 2-2, waarbij dit keer Bert Bomhoff en Joanna Stuerm voor de punten zorgden. In de slotronde wist DJZ 3 nipt van V5 te winnen met 2½-1½ (winst voor Bert Bomhoff en remise voor Joanna Sturm). Hierbij moet worden aangetekend dat de tegenstander van Joanna zich niet goed voelde, voor aanvang van de partij remise aanbood en Joanna zeer sportief instemde met een gelijkspel, zonder dat er gespeeld werd. De eindstand in deze poule werd daarmee: 1. DJZ 3 13½; 2. Sjaak Mat 8; 3. V5 7½; en 4. Schaesberg 2 7.