LISB V4-V5: (Heel) oud tegen (best wel) jong

Door: Henk Gommer

Op 16 oktober 22 werd de eerste ronde van de LISB gespeeld in de tweede klasse. Een wel bijzondere match stond hier klaar om gespeeld te worden want de gemiddelde leeftijd van de twee teams verschilde maar liefst 57 jaar! Het verjongde V5 (de oude garde is vertrokken naar V2 en elders) had een gemiddelde leeftijd van 17,5 en dat was nog hoog omdat Alexander Litvinenko (43) zijn debuut maakte. V4 zat op een gemiddelde leeftijd van 74 waarbij Tei Holka de kroon spande met zijn 98 jaar.

De wedstrijd verliep aanvankelijk voorspoedig voor V4:  Tei Holka won vrij snel van Kirill Zinzen. Kirill dacht waarschijnlijk dat het snelschaken was, maar we hadden toch echt 90 minuten per partij gekregen en nog eens een bonus van 30 seconden per zet. Helaas kwamen daardoor voor Kirill zijn ongekende (en nog bij de meesten onbekende) talenten niet naar voren.

De volgende partij was de andere Kirill (Litvinenko, 11) tegen Henk Gommer, de Benjamin van V4. Kirill snoepte al snel een pionnetje af en Henk moest toch nog flink aan de bak om een gewonnen pionnen-eindspel te forceren. Dat lukte uiteindelijk zonder al te grote problemen: 2-0.

John Gerrichhauzen (76 al weer) speelde een degelijke partij tegen Sem Kok. Na een klein foutje van Sem was Sem een stuk kwijt en John wist dat goed uit te buiten:  3-0.

Bij V4 kwam toen de klad erin. Gerard Vankan (78 inmiddels) dacht tegen Jelmar Klinkenberg nog remise te kunnen maken. Maar daar heb je met Jelmar een kwaaie aan. Het voordeel van 1 pion buitte Jelmar uitstekend uit: 3-1.

Daarna ging Bert Klunder in de fout tegen Flint Lieverse. Stuk kwijt, partij verloren, hoppa 3-2.

De hoop was nu gevestigd op Frits Verheijen, maar die was al snel tot de conclusie gekomen dat zijn tegenstander geen fouten wenste te maken. Zelfs een remise zat er niet meer in tegen Papa Litvinenko: 3-3.

Al met al natuurlijk een mooie opsteker voor V5 dat met teamleidster Suzanne Benneheij het eerste punt toch maar mooi gescoord heeft dit seizoen. En de spelers van V4….. Die waren eigenlijk best wel blij voor hun clubgenoten met het afgestane punt.