Portret van Thei Holka

Stel jezelf eens voor in een paar zinnen.
Mijn naam is Thei Holka. Ik ben geboren in Polen en op 4-jarige leeftijd zijn we verhuisd naar Nederland. We zijn in het Zuid-Limburgse Heerlerheide komen wonen. Toen ik 14 was ben ik begonnen met werken bij de coöperatie ‘Ons Dagelijks Brood’. Dat was uniek in Limburg en was een eerste soort supermarkt in de regio met eigen bakkerijen en slagerijen en meerdere winkels.

Ik heb daar als leerling het vak van slager geleerd. Ik ben slager gebleven tot ik met pensioen ging.
Nu ben ik bijna 99 jaar oud, heb 1 dochter en 3 zonen, 6 kleinkinderen en 3 achterkleinkinderen.

Hoe sta je in het leven? Waar word je blij van? En waar maak je je bezorgd over?
Ik word blij van een mooie zonnige dag. Bezorgd ben ik niet echt meer, alleen het lopen gaat me niet goed meer af.

Waar mogen mensen je wakker voor bellen/appen/sms’en?
Nergens voor, die tijd heb ik gehad.

Wat doe je voor werk? Indien met pensioen: wat heb je in je werkzame leven gedaan?
Ik ben slager van beroep geweest. Na mijn periode bij de coöperatie ‘Ons Dagelijks Brood’ heb ik mijn eigen slagerij gehad: Slagerij Holka. Op de Heksenberg en op Beersdal had ik een winkel met 3 meisjes in dienst in de verkoop en twee man in de slagerij. We maakten alles zelf. We stonden bekend om onze Poolse artikelen hoewel we gewoon een Nederlandse slagerij waren. Onze Krakauer-worst was erg gewild! Toen ik 55 jaar oud was ben ik met pensioen gegaan.

Wat zijn je belangrijkste hobby’s?
Schaken, biljarten, duivensport en ik heb 3 paarden gehad. Biljarten heb ik op hoog niveau gedaan: libre, kader en 3-banden. In de duivensport deed ik mee met lange afstandswedstrijden. De duiven moesten soms meer dan 1000 km afleggen. Ik had goede duiven en won vaak een prijs.

Beoefen je misschien nog andere denksporten dan schaken?
Alleen schaken.

Wat vind je van onze vereniging? Sinds wanneer ben je lid? Wat spreekt je in onze club aan? En wat zou volgens jou (nog) beter kunnen?
Ik ben sinds 2020 lid van SV Voerendaal. Mijn vriend, Frans Lipperts, heeft me bij de club gehaald. Ik speel er met veel plezier.
Ik was al eens eerder lid van een schaakverenging, bij SV Brunssum, daar was ik ongeveer 10 jaar lid en ben in 1998 gestopt omdat ik toen erg veel reisde voor familiezaken. Ik heb in Brunssum het schaken geleerd, ook daar was het een (biljart)vriend die me erbij haalde.
Ik weet niet echt wat de club nog kan verbeteren, ik heb gewoon veel plezier in schaken dus veel potjes spelen vind ik leuk!

Op welke schaakpartij van je kijk je met het meeste plezier terug? Een winstpartij, nemen we aan? Wanneer was dat? En wie was de tegenstander? Mogen we die partij publiceren?
Dat was een partij tegen de clubkampioen van SV Brunssum in een simultaan wedstrijd. Ik was de enige die van hem won! Ik weet niet meer wanneer dat was, ongeveer eind jaren tachtig denk ik.

Tot slot: doe je ook aan online schaken? Wat spreekt je daarin vooral aan?
Nee, wel heb ik een klein schaakcomputertje waar ik wel eens op speel. Leuker vind ik het spelen tegen mensen zo speel ik ook wel eens op het grote schaakbord in Heerlen en speel ik op maandag bij de schaaksenatoren.

meer artikels