Rapidschaken met het Tweede in Reuver

Op donderdagavond 2 maart 2023 kusten Jupiter en Venus elkaar in het firmament. Zou dit hemelse spektakel een voorbode kunnen zijn vredelievende matches later op de avond? Als het aan de helden van ons Tweede zou liggen, beslist niet. Zij willen immers altijd winnen! Met die instelling suisde ons onvolprezen Tweede noordwaarts over de A2 richting het Noord Limburgse Reuver. Ruud Lemmers had zich vlak tevoren ziek moeten afmelden maar Eric Jan Morren was bereid gevonden voor hem in te vallen. Eric Jan reed echter met zijn eigen auto omdat hij ook de chauffeur van het eerste team was en die spelers in Aken moest oppikken.  Hierdoor miste hij de traditionele voorbereiding waarmee het Tweede de teamspirit placht te boosten. Het zingen van het Wilhelmus en de Haka van Nieuw Zeelandse Maori’s is die avond geheel aan hem voorbij gegaan. Dat zou zoals al snel bleek, ons team lelijk opbreken want een zekere eerste plaats bleef daardoor buiten bereik.

Reeds in de eerste wedstrijd tegen Voerendaal 1 dolf ons onvolprezen Tweede het onderspit met 3,5- 0,5. Het feit dat het eerste enkel schakers met een rating van tussen de 2300 en 2400 mag geen excuus zijn voor de zware nederlaag. Alleen Camiel voldeed aan de verwachting en scoorde een halfje tegen de jeugdkampioen van Duitsland maar de rest stelde zwaar teleur.  De koppen werden dientengevolge bij elkaar gestoken, donderspeeches volgden en de neuzen werden opnieuw gericht.

Met effect! Het Tweede was dankzij dit  nieuwe elan in de wedstrijd tegen Reuver oppermachtig. Een gedegen 3-1 overwinning was het resultaat  waarbij de tegenstander geen enkele hoop op een goede afloop heeft mogen koesteren. Op de eerste drie borden werden de Reuvenaren compleet overspeeld waardoor de voorsprong van het Tweede onoverbrugbaar was. De laatste partij op het vierde bord viel met enig geluk hun kant op maar die kan gezien worden als onze dank voor de goede organisatie van dit evenement.

De laatste wedstrijd tegen DJC1 was een dubbeltje op zijn kant. Vooral doordat Fabian Miesen onze kopman op een nul trakteerde. De teamspirit was echter de doorslaggevende factor. Eric Jan wist dat zijn halfje beslissend kon zijn en stuurde rechtstreeks op remise aan hetgeen zijn tegenstander niet durfde te ontwijken. Eric Jan had namelijk gezien dat Hans en Henk erg goed stonden waardoor een overwinning waarschijnlijk was.  Henk incasseerde zijn puntje inderdaad op gedegen wijze maar bij Hans werd het door tijdnood enigszins chaotisch. Hij had echter ‘das Glück des Tüchtigen’  en met nog één seconde op de klok wist hij zijn tegenstander mat te zetten en een zwaar bevochten 2,5- 1,5 overwinning was het resultaat.

Het is duidelijk dat het Tweede de meest uitgesproken titelkandidaat is voor het Rapidkampioenschap van 2023. Het Tweede heeft mannen van stavast, onverschrokken en levensgevaarlijk. Niemand kan dit team tegenhouden als de voorbereiding goed is en de spelers de juiste zetten blijven doen!

Wedstrijd  uitslagen:

Voerendaal 1- Voerendaal2  3,5 -0,5

Voerendaal 2- Reuver 1 3-1

Voerendaal 2- DJC1 2,5-1,5

Persoonlijke scores:

Bord 1 Camiel Peerlings 1,5 uit 3

Bord 2 Henk Temmink 2 uit 3

Bord 3 Hans Dam 2 uit 3

Bord 4 Eric Jan Morren 0,5 uit 3

Eindstand LiSB Rapid Competitie 2023 Ronde 2 GROEP A1  :

VerenigingBPMPTotaal
Voerendaal 110,5616,5
Voerendaal 26410
DJC 1527
Reuver 12,502,5

BP = Bordpunten MP = Matchpunten

De foto van Hans Dam (© Arno Ypelaar) is afkomstig van de website van SV Kerkrade.

meer artikels