Sfeerimpressie: 5e ronde van het BPB Limburg Open 2023

Vanavond ben ik naar Maastricht gereden om me onder te dompelen in het schaakspektakel dat dit weekend gaande is. De binnenkomst in de speelzaal is overweldigend, want overal staan tafels opgesteld waar schaakpartijen ruim een uur onderweg zijn. Vanuit schaakvereniging Voerendaal of Zuid Limburg, zijn er leden die bij de organisatie betrokken zijn, dan wel doen er dit jaar weer zoveel spelers mee dat het bijna niet te doen is om iedereen te noemen. Ik doe dat dus ook niet, met  het risico om toch nog iemand te vergeten.

Ook het aanbod aan interessante partijen is eigenlijk te veel om allemaal te volgen. Toch heb ik een enkele partijen actief gevolgd. Zo was de partij van Bob Merx zeer ingewikkeld. Bob leek met elke zet de winst te kunnen binnen halen. Helaas vond zijn tegenstandster knap elke keer weer een verborgen verdediging en begon het piekeren weer opnieuw. Uiteindelijk werd in deze partij de vrede getekend.

Sander Bachaus speelde een flitsende aanvalspartij en wist de witte koning over het bord te jagen, waarna eindelijk op c6 het matnet dicht getrokken werd. Met dank aan Sander voor de notatie, kunnen jullie hier deze spectaculaire partij naspelen.

Daarnaast tref je elke keer op zo’n groot toernooi oude bekenden. Lange tijd geleden (begin jaren 80) heb ik o.a. samen met Frank Schleipfenbauer in een jeugdtoernooi gespeeld. Deze avond sta ik bij een bord te kijken en blijkt aan de overkant Frank te zitten. Een hartelijke begroeting volgt en als ik het goed begrepen heb, speelt Frank tegenwoordig bij Doesburg. Frank weet me te vertellen dat hij nog niet zo lang geleden tegen mijn oom gespeeld heeft, toen zijn team tegen Dieren speelde.

Morgen is de laatste dag in Maastricht en staan de ronden 6 en 7 op het programma. Mijn advies, als je nog niet geweest bent dit weekend: neem ook eens een kijkje bij dit schitterende toernooi in Maastricht!