SV Voerendalers naar Eurode Open 2022

Door: Camiel Peerlings

Het was even kiezen welk toernooi ga ik 1 oktober spelen. Het Limburgs Kampioenschap snelschaken, wat georganiseerd werd door vereniging DJC Stein, of het Eurode Open 2022. Beide leuk maar ik word ook een dagje ouder en dat gerammel op die klok werkt behoorlijk op mijn zenuwen bovendien donder ik met grote regelmaat de stukken om en moet die in mijn eigen tijd rechtzetten wat ook steeds problematischer wordt. Het Eurode Open hanteert een vriendelijker tempo: 9 ronden Zwitsers met een tempo van 15 min p.p.p.p. Buiten mijn fysieke mankementen speelde ook een grote rol dat het Eurode Open in het fraaie Rolduc gespeeld werd. Een prachtige locatie! De priesteropleiding van het Bisdom Roermond is sinds 1974 gevestigd in het gebouw. Het complex is zeer groot van opzet en biedt verder ruimte aan woningen, bedrijfsruimten, een hotel, diverse horeca gelegenheden en een eigen brouwerij.

Eurode Open 2022 dus. Die keuze maakten ook een behoorlijk aantal andere spelers. Met 80 deelnemers, verdeeld in twee senioren groepen en een jeugdgroep, was het een grote opkomst te noemen. De volgende SV Voerendalers waren van de partij:

Henk Temmink, Hans Dam (SV Wageningen), Paul Stümer, Marcel van Haren, Marcel Winkels, Tom Vrouenraets en ik speelden in de A-groep (rating >1500). Henk Gommer en Richard Weijnans speelden in de B-groep (rating <1500). Bij de jeugd speelde Jelmer Klinkenberg mee, een toptalent van SV Voerendaal.

De organisatie had voor thee, koffie, frisdrank, vlaai en broodjes gezorgd wat ‘gewoon’ inbegrepen was in het inschrijfgeld. Waar maak je dat nog mee?

Het toernooi begon iets later dan gepland was. Dit had vooral te maken dat er een aantal deelnemers niet is komen opdagen. Hieronder ook helaas 2 GMs en een IM. Het minste wat je kunt doen is toch je afmelden als je niet kunt/wilt spelen. De organiserende verenigingen: SV Kerkrade, SV Kohlscheid (D) en SV Herzogenrath (D) losten het probleem snel op en het toernooi kon beginnen.

De vele SV Voerendalers hadden er duidelijk zin in en regen de punten aaneen. Na de 9 ronden had iedere clubgenoot een score van meer dan 50% behaald, hulde! De A-groep werd gewonnen door IM (of GM) Ilja Schneider met een score van 8 uit 9. Ilja was ook de topfavoriet met een rating van 2481 bleef hij de nummer 2 (ik), 276 punten voor. Toch was het allemaal niet zo makkelijk aldus Ilja zelf. Twee Voerendalers wisten hem een halfje af te snoepen. Ikzelf had het genoegen om een leuke partij tegen hem te spelen wat eindigde met twee koningen op een verder leeg bord. Marcel van Haren was de andere ‘winnaar’ van een halfje. Hieronder de actie foto’s van die partijen.

Ilja won dus het toernooi, Henk en ik behaalden beide 7 punten. Doordat ik een hogere Bucholz score had werd ik tweede en Henk derde. Naast de eerste 3 plaatsen waren er in de A-groep geldprijzen voor de ratinggroepen 1900 – 2100, 1700 – 1900 en 1500 – 1700. Marcel van Haren en Hans Dam waren de winnaars van de ratingroep 1900 – 2100 met beide een score van 6 punten, Marcel werd eerste op Bucholz score.

In de B-groep moesten Henk en Richard nog wakker worden, de eerste 3 ronden gingen niet helemaal naar wens. Een opmerkelijke situatie ontstond aan het bord van Richard in de eerste ronde (meen ik). Hij was in een ingewikkeld middenspel wat materiaal kwijt geraakt en stond verloren. Hij maakte het echter zijn tegenstander nog lastig met listige zetjes. Dit kostte echter wel wat tijd en het publiek kon zien dat Richard door zijn vlag was gegaan. Zijn tegenstander was echter de winstweg aan het zoeken en lette niet op de klok. Minutenlang speelde hij door tot hij eindelijk de vlag hoorde vallen….dat was echter zijn eigen vlag, remise derhalve. Tja, het ‘horen’ van het vallen van de vlag is iets van een lange tijd geleden. De B-groep speelde nog met analoge klokken wat wel paste in het oude Rolduc.

Na de lunch lukte het een stuk beter met beide heren. Henk eindigde met een score van 5,5 op de 5e plek. Richard werd 9e met 5 punten.

Hieronder de eindstanden van de A-groep en de B-groep

Dan rest me alleen nog de uitslag bij de jeugd te vermelden. Doordat zij in een ander gedeelte van het complex speelden heb ik niet veel meegekregen van het toernooi. Wel kan ik melden dat Jelmer met een score van 8,5 uit 9 het toernooi gewonnen heeft!! Een fantastisch resultaat, niet alleen voor Jelmer maar ook voor SV Voerendaal. Jelmer won een fraaie beker!

Voor een fotoverslag verwijs ik graag naar de facebook pagina van SV Kerkrade: https://www.facebook.com/svkerkrade

Ik wil graag de organisatie en sponsoren bedanken voor een geslaagd toernooi!