Voerendaal 2 pakt tweede plaats in Hoofdklasse

Ook al is de zevende ronde pas over een paar weken, we weten nu al dat ons team (Voerendaal 2) op de tweede plek gaat eindigen in de Hoofdklasse. We staan nu eerste, maar Reuver of Venlo gaat ons in de laatste ronde voorbij. Zij spelen dan tegen elkaar en wij hebben een bye. Als teamleider ben ik trots op wat ons team afgelopen seizoen heeft gepresteerd. We kunnen bijvoorbeeld zeggen, dat we van de aanstaande kampioen hebben gewonnen. Ook vandaag haalden we een uitstekende teamprestatie.

De wedstrijd tegen Heerlen stond op het programma. Voor ons was dat de laatste wedstrijd, omdat we in de zevende ronde aan de beurt zijn voor de bye. Voor aanvang waren we met drie andere teams kampioenskandidaat. Toen ik de opstelling van Heerlen zag, was het even slikken. Het was hun sterkste opstelling van het jaar, met gemiddeld bijna 100 elopunten per bord meer dan wij.

Na een uur of twee spelen stond het overall gezien redelijk gelijk. Klein plusje voor ons bij Roger en een klein minnetje bij John, de rest ging gelijk op. Mijn partij tegen Schreyer was daarvan een goed voorbeeld. Ik heb vast wat beter gestaan, maar vond nooit een plan om het minieme voordeel uit te bouwen. Toen Oliver Schreyer remise aanbood heb ik het vrij snel aangenomen. De andere partijen stonden prima en met zwart remise maken tegen hun sterkste speler was voor ons een goed begin.

Frans zorgde voor de tweede uitslag. Hij won de e-pion van Dennis Van der Burgt. Dennis maakte het hem echter moeilijk en volgens Schreyer stond Van der Burgt op een gegeven moment zelfs gewonnen. Onze tovenaar won enige tijd later echter een dame tegen een toren en daarmee was het uit. Knap! Tussenstand 1.5-0.5 voor ons.

De partij van John Heuts leek op en neer te gaan. Halverwege de opening stond John volgens mij goed. Een tijd later was het juist weer keepen geblazen. Dat deed hij gelukkig nauwkeurig. Het eindspel met ongelijke lopers was vervolgens makkelijk remise te maken: 2-1. Knap!

Bij Bob Vonken bleef het van begin tot einde gelijk. De computer vertelde Bob achteraf, dat beide spelers het bijna perfect hadden gespeeld. Daarmee scoorde hij een degelijke remise tegen een tegenstander met 200 elopunten meer. Knap! Met 2.5-1.5 als nieuwe tussenstand.

Alleen Ingrid en Roger waren nu nog bezig. Ingrid stond verloren tegen Marcel van Haren. Roger had tegen Raoul Frijns eerst lange tijd druk en dat bouwde hij uit naar duidelijk voordeel. Roger en Marcel deden het een tijd later bijna tegelijkertijd onhandig. Bij Roger was het vanaf toen onduidelijk of hij nog kon winnen. Marcel stond even zelfs verloren. Ingrid miste een mat, maar kon wel eeuwig schaak geven. Daar wachtte ze mee, totdat Roger daadwerkelijk remise had gemaakt. Het eeuwig schaak verzekerde namelijk onze overwinning. Knap van allebei! Eindstand dus 3.5-2.5.

Door onze zege blijven we even bovenaan staan in de Hoofdklasse en daarna eindigen we op plek 2. Volgend jaar een plek hoger?

HeerlenRatingVoerendaal 2RatingRonde 6
Haren van, M.A.R. (Marcel)1997Voigt, I. (Ingrid)1956½ – ½