ZL4 laat zich de kaas van het brood eten.

In Groesbeek wachtte alweer een spannende pot tussen twee min of meer gelijkwaardige teams. De thuisclub miste John Pouwels(2054) en ZL4 Marcel Frenken(2091). Op voorhand zou je inschatten dat ZL4 licht favoriet zou zijn en dat bleek tijdens de wedstrijd ook wel. Tot de voorlaatste seconde was de volle buit binnen handbereik, maar de laatste seconde!?!

Jozef(2,z) berustte al vrij snel in remise, het is nog niet helemaal zijn seizoen, maar dat gaat zeker nog komen! Bart(6,z) zette middels een vlotte koningsvleugel aanval ZL4 op voorsprong. Zijn jonge tegenstander wilde wel nog kwijt dat zijn rating niet overeen kwam met zijn sterkte(???). Het was wel de wedstrijd van de zwartspelers (zwart-wit 6-2) hetgeen slecht nieuws betekende voor de ZL4 witspelers. Ericjan(5,w) had een zware werkweek achter de rug en wilde eigenlijk niet spelen, edoch hij moest. Hij werd door de sterke Fleuren aardig in de tang genomen. Toen hij zomaar een pion mee snoepte leek er misschien toch wat mogelijk. Analyse achteraf gaf aan dat zelfs toen de zwarte stelling winnend was. Max(7,w) had even de basis principes van het Londoner systeem vergeten: stukken op zijn plaats, koning in de hoek en daarna schaken. Toen de witte koning te lang in het centrum bleef staan, kreeg zwart meteen een centrumaanval aangeboden. Een zetverwisseling(Lc2 ipv Le2) kostte het volle punt. Ed(4,z) trok de stand weer gelijk: 2,5-2,5. Zijn tegenstander speelde het erg rustig(stukken goed geen zwaktes) en voor je het weet zit je in een stelling waar alle muziek uit is. Een kleine combinatie leidde tot pionwinst en grote afruil. T+L tegen T+P was al gunstig, met extra pion simpel gewonnen.
Bij deze tussenstand rekende ZL4 zich al rijk. Camiel(3,w) begon op stoom te komen, Theo(8,z) stond dik gewonnen en bij MarcelvH(1,w) was het nog onduidelijk.
Camiel was niet tevreden over de opening maar het vervolg, drukje hier drukje daar, leverde de gouden kans op om de kwaliteit te offeren en met loper en vrijpionnen te scoren. Als enige witspeler die middag! MarcelvH had zijn snelle opmars op de koningsvleugel, offerde op g5 een stuk voor 2 pionnen, kansrijk tegen 0-0 maar tegen 0-0-0 is het andere koek. Wim Molenkamp accepteerde alle verdere cadeautjes en bleef toch wel simpel overeind. Marcel en tegenstander gaven aan dat Marcel “waarschijnlijk” door zijn vlag was gegaan! Geen scheids, constatering na de 41ste zet van wit: doorspelen.
Bij deze 3,5-3,5 was er geen vuiltje aan de lucht! Of toch wel??
Theo was op weg “man of the match” te worden. Hij overspeelde positioneel zijn jonge tegenstander, haalde een pion op a2 op via de open a-lijn, won door een fraai zetje nog een pion op d3. De witte stelling was rijp voor de sloop. Theo probeerde op tactische wijze de witspeler onderuit te halen, daar waar ruilie-ruilie-bord leeg de juiste weg was. Als er tactisch gespeeld wordt met allerlei combinaties kunnen die jonge gasten er wat van! In de slotstelling wil zwart mat zetten, wit is echter aan zet en heeft eeuwig schaak! TOCH 4-4
Om zijn zonden te overdenken en weer tot rust te komen heeft Theo een retraite-oord voor de kust van Kaapstad geboekt! Hij komt vast fris en fruitig weer terug!

Slotstelling Theo Pluijmen