ZL4 – PSV-DoDO: liever niet, maar omdat het moet

Afgelopen zaterdag was de inhaalwedstrijd van ronde 6. De wedstrijd die ZL4 niet meer wilde spelen, maar toch moest spelen. De zaterdag in februari zullen we nooit vergeten en deze wedstrijd wilde we spelen hoe we die zaterdag ook zouden spelen. Camiel, die verhinderd was, werd gewisseld voor Max en bord 2, ja bord 2 was het bord van Ed. Dit lieten we dus leeg (zie bovenstaande foto). Theo heeft netjes de tegenstander gebeld met de boodschap “kom maar met 7”. Zo begonnen we met 1-0 achter maar voor ons gevoel waren we met 8.

Het begon rustig geheel in de stijl van Ed. Ronny remiseerden in een rustige stelling. Marcel van Haren had een gesloten stelling op bord 1. Jozef maakte er weer een knotsgek potje van welke vast het langst zou duren. Theo kwam mooi uit de opening tegen zijn veel sterkere tegenstander aldus ELO. Marcel had een pionoffer aangenomen en had het gelukje dat zijn tegenstander niet al te actief verder ging, dus Marcel kon ontwikkelen en de pion voorsprong houden. Dit werd later een kwaliteit en een pion. En toen Marcel een doorbraak kon forceren waardoor de torens actief werden was het pleit beslecht: 1,5 – 1,5. Bart was zijn tegenstander ook in een hoek aan het zetten maar alle trucjes werden toch vakkundig verdedigd. Uiteindelijk kwam er een gewonnen eindspel op het bord met 2 pionnen meer voor Bart wat recht toe recht aan tot winst werd geschoven door Bart (2,5-1,5). Bart heeft nu 6 uit 7 (!)

Een punt voorsprong en het leek allemaal voorspoedig te gaan op de andere borden.

Bord 8 was voor Max. Een goede opening met wat kleine afwikkelingen werd door Max beter ingeschat in het middenspel dan zijn tegenstander. Er werd een pion gesnoept en een kwaliteit. De tegenstander vocht als een leeuw en verdedigde zich lang en taai. Theo kreeg ondertussen eer naar werken en hield de topscorer uit Barneveld op remise. 3-2.

We gaan weer terug naar Marcel wiens stukken langzaam richting de koning van de tegenstander werden gestuurd. Het was wachten op een offer op h3, en zo geschiedde. Na het offer zag Marcel dat hij een zet overzien had, gelukkig zag de tegenstander het niet en werd het punt nu simpel gedrukt. Zijn 5de alweer dit seizoen. In de analyse bleek dat eerst met de loper offeren en dan met het paard altijd uit was voor Marcel, waardoor hij toch een Mona Lisa mag schrijven 🙂

Zo kwamen we op 4-2 en Max en Jozef nog bezig. Jozef had een stelling met toren en een boel pionnen tegen 2 kleine stukken en een paar pionnen. Toch liet Jozef zijn paard en loper geweldig functioneren, mooi om te zien.

Max kwam stukje bij beetje bij de finish en toen hij mocht gaan promoveren gaf zijn tegenstander zich gewonnen. Wedstrijd beslist en een 5-2 voorsprong. Zo kon Jozef verder knokken en zag Barnevelds sterkste op tegen het eindspel van paard tegen toren en maakte op een ludieke manier een einde aan de partij die in remise eindigde.

Zo wonnen we met 5,5 – 2,5, maar de dag ging ons totaal ergens anders om. Dank ook voor onze tegenstander die ons gebaar op waarde waardeerden.

Zuid Limburg 4RatingPSV DoDO/Barneveld 2RatingRonde 6
Haren van, M.A.R. (Marcel)1997Heij, J. (Jacco)19161 – 0