ZL4 tapt eindelijk uit het goede vaatje!

Na de matige prestaties in de eerste drie ronden moest er wat gebeuren. De ruggen werden gerecht en dat werd tijd! We zijn er nog niet maar de seinen staan op groen.
Tegen UVS2 uit Nijmegen opende Bart(5,z) de score. Hij posteerde een sterke witveldige loper op d5 en accepteerde daarvoor een wit paard op d6. Alle lijnen naar de witte koning werden geopend met slechte gevolgen voor die monarch. Wat kan schaken toch simpel zijn! Veel minder simpel was de winst van MarcelF(3,z). De toeschouwers die naar de partij keken konden er geen touw aan vast knopen. Diegenen die dachten dat de 2 spelers dat wel konden kwamen bedrogen uit! Bij de analyse bleken ze alle twee de mooiste varianten compleet gemist te hebben! Ed(7,z) bracht de score op 3-0 met de achterste rij tactiek, paard van g8 naar f6 en terug naar g8. Wit viel aan middels g4,g5 en h4. Zwart counterde met h6 en 0-0-0. Toen de kruitdampen waren opgetrokken viel een pion, stuk en vlag. Nb op zet 27! In andere landen wordt veelal op rating-volgorde gespeeld, wij hebben de mogelijkheid om de opstelling compleet
ad random te maken. Eugène(8,w) had geluk, hij kreeg ook echt de zwakste tegenstander. 1d4 d5 2c4 Pf6 werd in vroeger dagen als doodzonde gezien, het analyseprogramma geeft meteen +1,5
Eugène hoefde eigenlijk alleen maar de stukken te ontwikkelen, een sterk paard binnen de zwarte stelling te posteren en bij het afwikkelen geen tel/rekenfouten te maken. 4-0
MarcelvH(2,w) solliciteerde met weer een fraaie koningsoverval én het binnenhalen van de matchpunten (5-0) nadrukkelijk naar “man of the match”! Maar dit keer niet, al was het alleen al omdat meerdere passanten, meerdere varianten aangaven die veel eerder tot winst zouden leiden. Marcel deed er iets langer over, maar toen stond de zwarte koning ook compleet in zijn hemd. Camiel(1,z) werd de schlemiel van de dag. Als enige speler verliezen?! En dat na een interessante zetten uitwisseling die volgens de analyse ook makkelijk in winst had kunnen(zelfs moeten) eindigen! Een strafexercitie naar Robbeneiland samen met Theo zal niet kunnen want de volgende wedstrijd (uit naar Hilversum) heeft het team hem hard nodig!
Ronny(6,w) had bij de paring de sterkste tegenstander(2090) gekregen. Na de opening stond hij minder, naar eigen zeggen(belgse inschatting) verloren?! Hij ging er eens goed voor zitten, dirigeerde zijn stukken richting zwarte koning en wist allerlei dreigingen te creëren. In deze fase stond hij misschien wel gewonnen.(in de slotstelling??) Remise was het uiteindelijke resultaat, voor Ronny vanwege de partij en het feit dat hij 274 elopunten minder wist goed te maken: “man of the match”! Jozef(4,w) was dit seizoen minder begonnen en had wat goed te maken(zoals het hele team eigenlijk). In zijn specifieke stijl loodste hij de witte stukken naar een gewonnen positie. Het afmaken wilde echter niet echt vlotten. Maakte hij het zichzelf zo lastig of speelde de tegenstander zo inventief?? Van beiden een beetje, waardoor ZL4 lang moest wachten tot de eindstand, jawel, 6,5-1,5 bereikt werd. Nu het eerste schaap over de dam is ………….

Slotstelling Ronny Willen