ZL4 verrast Kempen Combinatie (en zichzelf) met 5-3 overwinning

In de vorige ronde had ZL3 nog een 3-5 nederlaag geleden tegen De Kempen Combinatie 1 en voor de 2e ronde mocht ZL4 in Veldhoven tegen diezelfde tegenstander aantreden. In het verleden hebben we van dit team kunnen winnen, dus we wisten ook dat we niet kansloos waren. Daarnaast kenden we nog een luxe probleem, want er waren teveel spelers beschikbaar voor ZL4 in de tweede ronde. Bob had daarop heel grootmoedig afgezien van meespelen, en droeg zijn TL-schap voor dit keer over aan Tom.

Nadat de teamopstellingen ingevuld waren bleken de beide teamleiders, Frans Wolferink en Tom Vrouenraets, tegen elkaar uit te komen. Nauwelijks was de eerste kop koffie opgedronken en werd een vroegtijdig remiseaanbod van Tom beantwoord  met de woorden: “Ja is goed, want de stelling is helemaal gelijk”.

Gino de Mon speelde met wit op bord 1 tegen Alan van der Heijden. In het vroege middenspel greep Alan met 18…dxc3 mis, en won Gino een dame tegen toren + stuk. Gino speelde actief verder, zonder dat de stukken van zwart harmonisch konden samenwerken. Heel resoluut en snel spelend wist Gino voor ons een fraaie overwinning tegen deze sterke opponent te behalen (½-1½).

Paul Stuemer, bord 2, speelde een zware laveerpartij tegen Huub Schennings maar kwam iets actiever te staan. Met een kleine combinatie wist Paul 2 stukken tegen een toren te winnen. Zijn opponent was daarop zo gedemotiveerd dat hij vrijwel direct daarna opgaf, zonder af te wachten of Paul kon aantonen dat dit voordeel winnend was.

Sander (bord 3) zette de partij loeischerp op middels een vroeg g4 en speelde vol op aanval. Erik van Eijndhoven pareerde deze opzet erg goed en kwam volgens de engine rond de 22e zet op winst te staan. Gelukkig voor Sander werd deze mogelijkheid gemist en wist Sander in het vervolg veilig door het mijnenveld te manoeuvreren. Uiteindelijk eindigde de partij in een eindspel met ongelijke lopers plus pionnen en toren, waar zwart moeilijk zetherhaling kon voorkomen. Daarmee kwam de tussenstand op 1-3.

Helaas kregen we daarna een teleurstelling te verwerken. Guus was goed uit de opening gekomen, maar had tijdens de partij al spijt dat hij niet 16. e4 beantwoord had met 16… Pxe4 met pionwinst.  Deze hapering leidde ertoe dat zijn tegenstander de stelling kon consolideren. Guus zijn stukken (vooral de dame) bleken vervolgens niet optimaal te staan. Onze speler had het gevoel achter de feiten aan te lopen en kon helaas het witte offensief niet meer verhinderen (2-3).

Daarmee kwam de spanning kort terug in de wedstrijd en bleven de partijen van Leon, Barry en Ties over. Leon stond duidelijk beter, Barry had een pion meer, maar begon licht in tijdnood te komen zonder dat hij, voor mij, duidelijke vorderingen kon boeken. En Ties had een ingewikkelde stelling, waarin het nodige duw- en trekwerk gaande was.

Leon de Vries speelde met zwart op bord 6 een listige openingsvariant waar hij al goede ervaringen mee heeft opgedaan. Ook in deze partij wist zijn opponent niet goed tot tegenspel te komen. Leon demonstreerde dat rustige, voordelige stellingen hem inmiddels ook goed liggen, want Leon speelde de partij onberispelijk uit tot winst.

Terwijl Leon gefeliciteerd werd door zijn tegenstander, keek Tom naar Barry. Barry knikte meteen begripvol en bood direct remise aan, hetgeen zijn tegenstander onmiddellijk accepteerde en daarmee waren de 2 matchpunten voor ons: 2½-4½!

Resteerde de partij van Ties Dumont tegen Paul van Zon. Het was een hele ingewikkelde partij waar Ties de c-lijn bezette met opkomende a en b pionnen, maar zwart een sterke pionnenketen had (d4-e5-f6) met het loperpaar. De engine toonde aan dat het lange tijd redelijk gelijk opging, maar met 38…d3 overspande Paul van Zon de boog en kon Ties (beslissend) voordeel behalen. Echter even later greep Ties mis, en kreeg Paul winnend voordeel, maar eenvoudig was het nog steeds niet. In een ingewikkelde stelling en beide spelers waarschijnlijk vermoeid van het vele rekenen, werd remise overeengekomen en kwam de einduitslag op 3-5.

Daarna werd in Veldhoven een leuke eetgelegenheid opgezocht, waar Leon uitgeroepen werd tot Man-of-the Match. Zie onderstaande foto waarop Leon door de ad-interim TL gefeliciteerd wordt met de wisselbeker (Ties staat helaas niet op de foto en Guus was de fotograaf).

Kempen Combinatie 1RatingZuid Limburg 4RatingRonde 2
Heijden van der, A.A.M. (Alan)2284Mon de, G. (Gino)19620 – 1