Zuid Limburg 2 ruim langs HSC

Door: Ynze Mengerink

Het leek een spannende wedstrijd te worden en toen ik aankwam kreeg ik al geluiden dat we nergens echt goed stonden. Maar toch ging het voortvarend. Gino kwam onder druk te staan, vocht zich er goed doorheen, had zelfs nog kansen op meer, maat uiteindelijk werd het remise. Direct daarna zette teamleider Luc ons op voorsprong. Hij strafte een foutje van zijn tegenstander hardhandig af. Het volgende punt kwam van Henk. Na een interessant middenspel was het Henk die toesloeg en het punt binnenhaalde. René bracht de stand op 3.5-0.5. Hij had voortdurend het initiatief in een toch moeilijke stelling, maar wist zijn tegenstander gewoon mat te zetten.

Laurin zorgde daarna dan ook al snel voor de match overwinning. Tegen Hugo Faber wist hij al snel een voordeel te pakken en dat werd al snel meer en toen Laurin ook nog een dame won, was het snel gedaan.

De meest interessante partij van de dag was zeker die van Stefan Spronkmans, die Ruben Venis onder druk wist te zetten. Stefan kreeg winnend voordeel, offerde een kwaliteit en leek te gaan winnen, maar Ruben counterde en uiteindelijk werd het remise door herhaling van zetten. Opvallend was wel dat in de eindstelling Ruben een winnende voortzetting had, maar die had niemand gezien. dat kwam vooral omdat ergens in de analyse de volgende stelling voorbij kwam en niemand de prachtig winnende zet zag, die pas thuis door Stockfish natuurlijk direct gevonden werd. Wit speelt en wint. De oplossing vindt u als U de link onderaan deze pagina met partijfragmenten gaat bekijken.

Met deze remise werd het dus al 5-1 en de overige twee partijen stonden zeker ook goed tot gewonnen. Rob Caessens voerde de partij naar winst. Hij veroverde de c-lijn met het prachtige Lc7 en na nog wat schermutselingen, wist hij zijn tegenstander volledig klem te zetten,. In een eindspel met evenveel pionnen en ongelijke lopers, gaf zijn tegenstander op. Hij kon gewoon geen zinnige zetten meer verzinnen. Marcel maakte als laatste remise. Hij had een pion meer, maar zijn tegenstander had een eeuwig schaak.

meer artikels