Zuid-Limburg 2 verzekert zich van verblijf in tweede klasse KNSB door gelijkspel tegen Arnhemse Schaakacademie

Na onze mooie overwinning in de vorige ronde tegen de Combinatie kon het eigenlijk niet meer mislopen voor behoud in tweede klasse, alleen heel theoretisch was er nog een minimale kans op degradatie. Na ons gelijkspel deze rond staan we zelfs derde, maar dat is natuurlijk zeer geflatteerd want we hebben nog slechts 1 wedstrijd te gaan (vrij in de laatste ronde) terwijl de andere teams rondom ons er nog twee kunnen spelen.

Omdat we zo goed als zeker veilig waren, konden we ons permitteren om sterke spelers aan het eerste team (Luisa Bashylina en Fabian Miesen) en derde team (Laurin Perkampus en Matei Govoreanu) af te staan. Omdat ook Borna en Patrick konden meespelen hadden we toch een team dat qua gemiddelde rating vrijwel gelijk was aan dat van onze tegenstanders: dus 4-4 was een logische uitslag, hoewel het niet bepaald soepel verliep.

Marcel (zwart, bord 7) kwam al snel na de opening erg passief te staan met zijn stukken ver van de koningsvleugel, wat wit toeliet daar vrijwel ongehinderd versterkingen aan te voeren. Wit kon verschillende keren direct winnen met het klassieke offer Lxh7+ maar het was zelfs niet nodig, de aanval sloeg ook daarzonder door.

Gelukkig was er een tegengewicht bij Camiel (wit, bord 2). Na een pionoffer in de opening kreeg Camiel een overweldigende stelling. Dit leverde uiteindelijk een kwaliteit op en gecombineerd met de onveilige zwarte koning was het snel uit. Stand 1-1.

Het leek allemaal goed te gaan toen ook Ruud won (wit, bord 8). Hij had meer kansen op de koningsvleugel maar dat leek een beetje vast te lopen en toen zwart op de damevleugel initiatief kon nemen, was het allerminst duidelijk. Echter, uiteindelijk kon wit dat initiatief neutraliseren, en opnieuw zijn aandacht richten op de koningsvleugel. Om dit te verdedigen kwam de zwarte dame heel passief te staan wat uiteindelijk weer aan de andere kant voor Ruud een pion opleverde en door een blunder van zwart ook een volle toren.

Bij Patrick (wit bord 4) stelde zijn tegenstander zich na de opening op met een stonewall-opstelling (c6-d5-e6-f5). Patrick was te optimistisch op de damevleugel en liet zwart te veel aanvallen op de koningsvleugel wat zwart een gewonnen stelling opleverde. Maar omdat ook de zwarte koning onveilig kwam te staan was het toch heel ingewikkeld en de computerevaluatie verandert van zwart gewonnen tot wit (slechts 1 zet maar toch), tot weer zwart. Deze laatste miste zijn laatste kans, waardoor het, herhaling van zetten werd. Toch wel ontsnapt met remise en 2,5-1,5 voor ons.

Nog 4 te gaan maar Stefan en Borna stonden slechter (respectievelijk veel en een beetje), bij Rob was het niet meer duidelijk en bij Luc pot-gelijk. Toen het bij Rob (wit, bord 6) misging was het dus plots zorgelijk. Rob speelde de opening goed en kon door sterk spel een kwaliteit winnen. Hiervoor had hij wel zijn koningsvleugel wat moeten verzwakken. Direct na die kwaliteitswinst maakte hij echter een fout (“ik zag niets meer, kon totaal niet rekenen” zei hij), verloor een centrumpion een dat gaf zwart tegenkansen. Rob bleef wel goed staan maar het was gevaarlijk geworden en de zetten kwamen langs twee kanten niet meer zo natuurlijk. Stilaan werd het heel gevaarlijk voor wits koning en Rob vond de correcte verdediging niet meer. 2,5-2,5.

Stefan (zwart, bord 3) kwam tegen GM Ruud Janssen kort na de opening wel heel passief te staan. Maar zoals we gewoon zijn van Stefan verdedigde hij stug en wit kwam niet verder. Daardoor kreeg Stefan enkele kansen op tegenspel (en gelijke stelling) maar die benutte hij niet. Hij kwam opnieuw heel passief te staan en dit keer liet de GM niet meer los: 2,5-3,5 en nog twee partijen bezig.

Borna had standgehouden en leek misschien wel remise te gaan behalen, Luc had een mini-voordeel in een paard-eindspel. Zou het dan toch mogelijk zijn? Borna (zwart, bord 1) had tegen de sterk Bob Beeke een wat moeilijk stelling na de opening maar er was nog niet echt veel aan de hand. Wit kon wat druk en voordeel behouden (pion voor maar was wel dubbelpion; en loperpaar maar die konden niet zoveel uitrichten) maar geraakte er niet echt door. Na stukkenruil ontstond een eindspel met ongelijke lopers en elk een toren en twee pionnen. Het nadeel was dat dat zwarts koning op de onderste rij was afgesneden, dus wit probeerde nog een tijdje maar het was niet genoeg. Mooi verdedigt van Borna: 3-4

Luc (zwart, bord 5) moest dus winnen maar had wel wat kleine voortuitgang geboekt. De opening stelde niets voor en in symmetrische stelling werden snel heel veel stukken geruild, waarop wit (terecht) een remiseaanbod deed, maar dat wilde en kon ik niet aannemen. Uiteindelijk werd het een paard-eindspel met nog veel pionnen op het bord. Een minimaal nadeeltje voor wit was een dubbelpion op de koningsvleugel, maar ik weet van in snelschaak dat dit toch vervelend is voor wit. Dus ik ging het uitmelken. Stilaan probeerde ik een tweede zwakte uit te lokken, maar de partij bleef duidelijk binnen de remise-marge, tot wit zich plots liet provoceren, zijn stelling nu ernstig verzwakte en een pion verloor. Daarna was het nog even nauwkeurig rekenen maar het won vrij eenvoudig.

Spannende wedstrijd en toch 4-4, wat zoals gezegd een zeker behoud betekent in tweede klasse voor Zuid-Limburg 2. Spijtig genoeg verloor het eerste fors en kon het derde ook slechts 4-4 halen, maar toch is dat een belangrijk punt.

De foto bij dit verslag is van Ynze Mengerink.

Zuid Limburg 2RatingArnhemse Schaakacademie 1RatingRonde 7
Mohammadi Nia, B. (Borna)2144Beeke, B. (Bob)2240½ – ½