Zuid Limburg 4 speelt zich veilig tegen Het Kasteel

Het einde van het schaakseizoen 2022-2023 is in zicht. Menig team heeft de calculator erbij gehaald en berekend welke scores er behaald moeten worden om de doelstelling voor het jaar te behalen. Voor enkele teams betekent dit spelen voor promotie maar voor de meeste teams betekent het spelen voor lijfsbehoud. Zeker nu de KNSB 4 extra degradanten gaat aanwijzen, de slechtste 4 nummers 8 van alle derde klassen (8) gaan ook een klasse lager spelen. Overleven is dit jaar dus pas laat duidelijk.

Voor Zuid Limburg 4 stond op zaterdag 1 april een cruciale wedstrijd op de agenda. Tegenstander Het Kasteel uit Wijchen had 7 matchpunten en wij 6 (met een wedstrijd minder gespeeld). Winnen zou ons op 8 matchpunten brengen wat volgens ons de magische grens is voor klassebehoud.

Het Kasteel heeft zich dit seizoen ontpopt als ‘de verrassing’ in onze klasse. Op rating zou dit team onderaan Klasse 3C moeten acteren maar ze stonden na de 7e ronde op een fraaie gedeelde derde plaats. Opletten dus voor de helden van Zuid Limburg 4.

Teamcaptain Theo Pluijmen kon zelf niet meedoen aan de wedstrijd en had in Eric-Jan  Morren een waardige vervanger gevonden. Hoewel we niet op volle oorlogssterkte waren, waren we op rating wel duidelijk de favoriet. Nu alleen dit nog waarmaken.

Zelf speelde ik tegen Stan Heijmans, een van de topspelers van Het Kasteel , die in de vorige ronde nog won van Rembrandt Bruil. Toch een speler met 2243 als rating. Opletten dus. Zowel Stan als ik waren goed bekend met de opening en daardoor had ik wat tijd om de balans op te maken na ongeveer een uur spelen. Gelukkig geen grote fouten en geen 1-april grappen op alle borden. Op het eerste bord vond ik dat Marcel van Haren toch wel met voordeel uit de opening was gekomen. Hij had met zwart de betere pionnenstructuur en had een sterke loper tegen een paard van tegenstander Willem van Berkel. Max Mannheims, spelend  op bord 8 vertelde me dat hij ook tevreden was over de opening en wist welk plan hij moest spelen. Eric-Jan Morren (bord 6) had vrij vroeg het loperpaar kunnen verschalken waardoor hij een klein voordeeltje had naar mijn mening. Over de andere partijen was weinig te zeggen.

Hierna verzonk ik in diepe trance en verbruikte meer dan een half uur voor 1 zet. Doordat Stan een wat ongebruikelijke zettenreeks had gedaan, 12. Pf3-g5 gevolgd door 13. Pg5 – f3 zonder dat ik het paard had aangevallen, leek het me dat dit voordelig moest zijn voor zwart maar het was lastig. Uiteindelijk besloot ik een zet te spelen waardoor Stan moest kiezen of de dame op een ‘slecht’ veld te zetten of het loperpaar te verliezen. Hij koos voor het laatste en daarmee kreeg de partij een apart karakter, ongebruikelijk voor de opening. Leuk dus, nu zijn we aan het schaken!

Doordat Stan wat passief speelde kon ik de stelling verbeteren en zag Stan zich genoodzaakt een kwaliteit te geven om de structuur van zijn stelling intact te houden. Helaas voor Stan kon ik direct de kwaliteit teruggeven en de structuur alsnog kapot slaan en won ik een pion. Dat was teveel voor de witte stelling. Het eerste punt was binnen voor Zuid Limburg 4.

Max had helaas zijn plan niet kunnen uitvoeren wat zijn tegenstander Twan Rutjes wel lukte. 1-1. Eric-Jan en Henk van Kortenhof besloten tot remise wat ook het resultaat was bij de partij Ronny Willen – Henk Massink. Voor ons geen slecht resultaat, beide tegenstanders waren op rating sterker. 2-2. Daarna kon Het Kasteel een fraai punt bijschrijven. Kaz Haans won van Marcel Frenken die toch op rating geacht werd te winnen. Maar rating zegt duidelijk niet alles, een misrekening of een blunder is makkelijk gemaakt. Wat er precies is misgegaan weet ik niet. Voor Marcel komt hiermee een einde aan een fraai reeks van drie overwinningen op rij. Kaz kon wel zijn uitstekende reeks voortzetten en staat dit seizoen op 6 uit 7, gefeliciteerd! 2-3.

Jozef Simenon en Marcel van Haren © Ynze Mengerink

Daarmee was de koek op voor onze tegenstanders. Bart van der Zwet, Jozef Simenon en Marcel van Haren wonnen hun partijen. Hiermee is de einduitslag 5-3 in het voordeel van Zuid Limburg 4, klassebehoud lijkt zeker.

Zuid Limburg 4RatingHet Kasteel 1RatingRonde 8
Haren van, M.A.R. (Marcel)1997Berkel van, W.J.H. (Willem)19951 – 0